رنگ مخصوص ام دی اف چیست و رنگ کردن ام دی اف چگونه است؟

دسته بندی : صنعت چوب

مهمترین نکته ای که در انتخاب رنگ مخصوص ام دی اف مورد توجه قرار  می گیرد، حساس بودن این فرآوردۀ چوبی به آب است. ورق (MDF) به راحتی رطوبت و آب را جذب می کند و رسیدن آب به این ماده موجب واکشیدگی، ترک برداشتن و در نهایت متلاشی شدن آن می شود.

با توجه به حساسیت (MDF) به رطوبت، پیش از رنگ کردن آن از رنگ آستری یا پرایمر (Primer) جهت آب بندی و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی استفاده می شود. در این مطلب به معرفی مراحل رنگ کردن چوب ام دی اف، معرفی انواع پرایمر و انواع رنگ مخصوص MDF خواهیم پرداخت.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

مراحل رنگ کردن (MDF)

پیش از پرداختن به انواع رنگ ام دی اف، بهتر است نگاهی مختصر به مراحل رنگ آمیزی ورق  (MDF) داشته باشیم.

1 – آماده کردن سطح چوب

در اولین مرحله و پیش از هر کاری، با فشار هوا و دستمال نمدار سطح ام دی اف به طور کامل پاک می شود.

2 – اعمال رنگ آستر

مواد مختلفی برای اجرای آستری و آب بندی (MDF) وجود دارند که در معرفی انواع پرایمر به آن خواهیم پرداخت. برای اعمال پرایمر بر روی لبه ها از قلم مو، و بر روی سطوح از غلتک نقاشی فومی استفاده می کنیم. پرایمر باید سطح کار را به طور کامل و یکنواخت بپوشاند و در عین حال تا حد ممکن ظریف و نازک باشد.

3 – آماده کردن سطح کار برای رنگ مخصوص (MDF)

خشک شدن لایه آستر به جنس پرایمر به کار رفته بستگی دارد. پس از خشک شدن پرایمر، لازم است روی سطح به طور ملایم سنباده کشیده شود. این کار برای زدودن مقادیر اضافی پرایمر، صاف کردن لبه ها و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی نهایی صورت می گیرد.

پس از سنباده کشیدن، مجدداً سطح باید با فشار هوا و دستمال نمدار تمیز شود. دستمال نباید خیس باشد و تنها اندکی رطوبت کافی است.

4 – رنگ آمیزی سطح نهایی

مرحله پایانی، مرحله ای است که رنگ مخصوص ورق ام دی اف به سطح اعمال می شود. انواع مختلفی از گزینه ها برای انجام این کار وجود دارند که در بخش مربوط به انواع رنگ، معرفی خواهند شد.

مراحل رنگ کردن (MDF)

مانند مرحلۀ آستر، برای رنگ کردن لبه ها از قلم مو و برای رنگ کردن سطوح از غلتک نقاشی فومی استفاده می شود. همچنین پس از پایان رنگ آمیزی لبه ها، بهتر است برای ایجاد سطح صاف تر، روی آن نیز غلتک کشیده شود.

انواع رنگ مخصوص ام دی اف

رنگ ها و از جمله رنگ چوب ام دی اف، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • رنگ پایه روغن
  • رنگ پایه آب

از آنجایی که پیش از رنگ مخصوص ام دی اف از پرایمر استفاده می کنیم، می توانیم از هر دو نوع رنگ برای سطح پایانی استفاده کنیم. برای انتخاب رنگ مناسب، با توجه به نوع کاری که داریم به موارد زیر توجه می کنیم:

  • سرعت خشک شدن
  • میزان بو و مواد شیمیایی آزاد شده
  • میزان درخشندگی سطح کار
  • دوام رنگ پس از خشک شدن

رنگ های پایه روغن

متداول ترین انواع رنگ برای سطوح (MDF)، رنگ های پایه روغن هستند. کار با رنگ های روغنی سخت تر است و به دلیل بوی تند و آزاد شدن مواد شیمیایی، محیط باید به طور مداوم تهویه شود. با این حال سطح نهایی کار براق تر بوده و دوام آن ها بیشتر است. برای سطوح وسیع مثل کابینت ها که قرار است به طور دائم مورد استفاده قرار بگیرند، از رنگ های پایه روغن استفاده می شود.

رنگ های پایه آب

رنگ های پایه آب سریع تر خشک می شوند، بوی ملایم تری دارند و مواد سمی کمتری آزاد می کنند. با این حال گران تر هستند و دوام کمتری دارند. از رنگ های پایه آب می توان برای رنگ آمیزی در مواردی استفاده کرد که سطوح کمتر در معرض آب هستند و نیاز به شستشو ندارند. سطح نهایی کار در رنگ های پایه آب معمولاً مات است. از جمله انواع رنگ های پایه آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ لاتکس
  • رنگ آکریلیک
  • رنگ گچ
  • رنگ پلاستیک

اسپری

اسپری های رنگ می توانند بر پایۀ روغن یا آب باشند. به خاطر قیمت بالا، استفاده از اسپری برای سطوح وسیع صرفه اقتصادی نخواهد داشت. با این حال به دلیل عدم نیاز به لوازمی مثل برس و غلتک نقاشی، گزینه مناسب برای کسانی است که می خواهند به تنهایی وسایل منزل خود را رنگ کنند. اسپری ها باید در محیط باز مورد استفاده قرار گیرند.

انواع رنگ مخصوص ام دی اف

انواع رنگ MDF از نظر درخشندگی

همان طور که اشاره شد، به طور کلی رنگ های روغنی براق تر و رنگ های پایه آب مات تر هستند. برای انتخاب میزان درخشندگی رنگ بهتر است کاربرد آن در نظر گرفته شود. درجات مختلف درخشندگی و کاربرد رنگ عبارتند از:

  • رنگ مات: رنگ آمیزی دیوارهای خانه
  • رنگ پوست تخم مرغی: رنگ آمیزی اتاق های پر تردد مثل اتاق نشیمن و دستشویی
  • رنگ ساتنی: لوازم منزل مانند کتابخانه، دراور و کمد
  • رنگ های نیمه براق: فضاهایی که نیاز به شستشو دارند (آشپزخانه و حمام)
  • رنگ های براق: چهارچوب ها، در و پنجره ها، کابینت ها و قرنیزها

انواع پرایمر مورد استفاده برای رنگ کردن (MDF)

پیش از اعمال رنگ مخصوص ام دی اف، استفاده از پرایمر ضروری است. پرایمر علاوه بر آب بندی، با جلوگیری از جذب شدن رنگ توسط چوب و پوشاندن حفره ها و منافذ، کیفیت نهایی رنگ را بالا می برد. برای انتخاب پرایمر مناسب (MDF) چند نکته مورد توجه قرار می گیرد:

  • کیفیت سطح آماده شده و میزان آب بندی
  • سرعت خشک شدن پرایمر
  • قیمت تمام شده

در ادامه ۳ مورد از بهترین گزینه های موجود در بازار، با در نظر گرفتن ۳ نکتۀ فوق، معرفی می شوند.

نوار لبه اتویی

این پرایمر، در اصل نواری از جنس (PVC) است که با کمک اتو یا سشوار به لبه کار چسبانده شده و سطح مناسب برای رنگ آمیزی را فراهم می سازد. مزیت نوارهای اتویی کیفیت و سرعت بالای آن است زیرا به خشک شدن نیازی ندارد. معایب آن نیز قیمت نسبتا بالا و کاربرد محدود است. از این نوارها نمی توان در هر جایی استفاده کرد و بیشتر محدود به لبه ها هستند.

انواع پرایمر مورد استفاده برای رنگ کردن (MDF)

بتونه چوب

دومین گزینه از نظر کیفیت پوشش آستر، بتونه کاری است. مزیت بتونه نسبت به نوارهای (MDF) آن است که می توان روی هر نوع سطحی آن را اجرا کرد. سرعت پایین خشک شدن، بزرگترین عیب این روش محسوب می شود.

پرایمر آکریلیک

پرایمر آکریلیک، سومین پرایمر ایده آل برای اجرای آستر است. پرایمر آکریلیک بر پایه آب بوده و کیفیت نهایی این پوشش به اندازۀ دو مورد قبلی بالا نیست. با این حال از نظر قیمت، مقرون به صرفه تر است و می توان از آن برای سطوحی که زیاد در معرض آب قرار ندارند استفاده کرد.

سایر انواع پرایمر

سه پرایمر معرفی شده، در حال حاضر بهترین محصولات موجود در بازار برای آستر (MDF) محسوب می شوند. انواع دیگر پرایمر نیز در بازار وجود دارند که کیفیت آن ها به اندازه موارد یاد شده بالا نیست. با این حال ممکن است بر حسب نیاز شما برایتان کاربردی باشند. از جمله آسترهای نازک تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیلر (Sealer)
  • چسب چوب بر پایه پی وی اِی (PVA)

رنگ کردن ورق ام دی اف با اسپری

همان طور که پیش از این اشاره شد، اسپری ها قیمت نسبتاً بالایی دارند و استفاده از آن برای لوازم بزرگ چندان اقتصادی نیست. با این حال، برای رنگ کردن سطوحی که برش های ظریف و حکاکی شده با دستگاه (CNC) دارند، رنگ اسپری یکی از بهترین گزینه هاست.

رنگ کردن ورق ام دی اف با اسپری

مشکل بزرگ رنگ کردن (MDF) با اسپری آن است که چوب، رنگ را به خود جذب می کند. این موضوع باعث می شود سطح نهایی کار جلوۀ جالبی نداشته باشد. راه حل جلوگیری از این مشکل، استفاده از پرایمر نازک پیش از رنگ کردن با اسپری می باشد.

نازک ترین نوع پرایمر که به عنوان آستر اسپری می توانید به کار بگیرید سیلرها هستند. سیلر محلول سفید رنگ و بسیار رقیقی است که می توانید با کمک قلم مو، به سادگی دو یا سه لایه از آن را بر روی سطح اعمال کنید. با این کار، رنگ کردن (MDF) با اسپری بسیار آسانتر شده و کیفیت نهایی کار افزایش خواهد یافت.

نظرات کاربران

سلام به سایت مهم و مفید وکاربردی این مو ضوع خيلي عاااالي و برام گرانبها بود ممنون

    سلام وقت بخیر
    باعث افتخار ماست که این مقاله تونسته براتون مفید واقع باشه