معرفی روکش HPL – معایب و مزایای روکش اچ پی ال

دسته بندی : صنعت چوب

روکش اچ پی ال یا (High Pressure Laminate) ورقی مقاوم در برابر رطوبت، سایش و حرارت است. دوام بالای این ورق‌ها، کارایی آن‌ها را در مناطقی که مورد استفادۀ زیاد قرار می‌گیرند افزایش داده است. تخت‌‌ها و لوازم بیمارستان، میزهای کارگاه‌ها، رویۀ کابینت‌ آشپزخانه و مبلمان، عمده‌ترین وسایلی هستند که از روکش (HPL) استفاده می‌کنند.

اچ پی ال (HPL) ورقه‌ای ساخته شده از چندین لایه است. این لایه‌ها که عمدتاً از الیاف آغشته به رزین ساخته شده‌اند، در دما و فشار بالا به هم چسب می‌شوند. مواد اولیۀ مورد استفاده در ساخت ورق‌های (HPL)، کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو و رزین ملامین هستند.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

منظور از اچ پی ال چیست؟

اچ پی ال مخفف واژۀ (High Pressure Laminate) است. روکش اچ پی ال در واقع ورق‌هایی با روکش‌های مختلف است که از ترکیب لایه‌های سلولوزی و رزین‌های فنولیک تولید می‌شوند. این روکش‌ها پس از قرار گرفتن در دمای بالای ۱۴۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۳۰۰ بار، به صفحاتی محکم و مقاوم تبدیل می‌شوند. منظور از (HPL) نیز همین است.

اینکه صفحات لمینت در فشار و دمای بالای ایجاد می‌شوند. پس از قرار گرفتن تحت فشار و دما، لایه‌های رنگی و طرح‌های ملامینه روی سطح آن را می‌پوشانند. مقاومت بالای مواد شیمیایی، دوام و چسبندگی آن‌ها، پیوندی بسیار قوی و ناگسستنی بین لایه‌های آن ایجاد می‌کند.

منظور از اچ پی ال چیست؟

کاربرد روکش اچ پی ال چیست؟

روکش اچ پی ال کاربردهای مختلفی در زمینه‌های گوناگون دارد. اندازه و ابعاد متنوعی از روکش HPL وجود دارد. به همین دلیل، کاربردهای آن می‌تواند از پوشش نمای ساختمان تا تخت خواب‌ها را شامل شود. روکش اچ پی ال که در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضخامتی به اندازه ۶ تا ۱۲ میلی‌متر دارد. موارد استفاده و کاربردهای روکش اچ پی ال می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • نمای داخل و خارج ساختمان
  • ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • تخت‌خواب و میزهای کار
  • لوازم دکوراتیو و کاربردی بیمارستان
  • طراحی نمای داخلی آسانسور
  • ساخت کابینت آشپزخانه
  • ساخت کمدهای رختکن

با این وجود، کاربردهای روکش HPL می‌تواند طیف وسیعی را شامل شود. اما آنچه تا کنون گفته شد، کاربردهای بیشتر شناخته شدۀ آن هستند. صفحات اچ پی ال ویژگی‌های خاصی دارند. ویژگی‌هایی که باعث تمایز آن‌ها با دیگر صفحات روکش شده است.

ویژگی‌ها و مزایای روکش HPL چیست؟

آنتی باکتریال، آنتی الکترواستاتیک و قابل شست و شو بودن این روکش‌ها، آن‌ها را گزینه‌های مناسبی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است. روکش اچ پی ال پیش از هر چیز دیگر، مقاومت بالایی دارد. احتمالاً طول عمر زیاد آن‌هاست که باعث استفادۀ گسترده از آن‌ها شده است. استفاده از روکش HPL مزایای زیادی را به همراه دارد. مزایایی از جمله:

  • قابلیت ارتجاعی زیاد
  • چگالی کم و وزن سبک
  • مقاومت مکانیکی زیاد
  • مقاومت در برابر اشعه (UV)
  • ماندگاری و دوام نسبتا خوب
  • مقاوم در برابر دمای نسبتا بالا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • مقاوم در برابر حشرات
  • روش نصب ساده و آسان

ویژگی‌ها و مزایای روکش HPL چیست؟

یکی از مزایایی که روکش اچ پی ال در نمای ساختمان دارد، سیستم نصب خشک آن‌هاست. این سیستم‌ها در کشورهای پیشرفته تحت عنوان دیوارۀ ضد باران شناخته می‌شوند. بعد از نصب روکش HPL، فضای خالی در پشت دیواره ایجاد می‌شود. این قابلیت باعث ایجاد لایه‌ای عایق در بخش‌هایی از ساختمان می‌شود. بدین ترتیب، کاهش تبادل گرمایی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. علاوه بر این، نصب لایه‌های ایزولاسیون می‌تواند بهبود زیادی نیز در عایق بندی آن‌ها ایجاد نماید.

بهترین کاربری روکش‌های اچ پی ال، در محیط‌های خشک، آزمایشگاه‌های محصول و فضاهای کارگاهی تکنولوژیک است. به عبارتی، در وضعیتی که فضای اتاق خشک و بدون رطوبت باشد، این روکش‌ها بهترین عملکرد و بیشترین عمر را خواهند داشت.

معایب و محدودیت‌های آن چه هستند؟

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که روکش‌های اچ پی ال دارند این است که نمی‌توان از آن‌ها در برخی از محیط‌ها استفاده کرد. روکش‌ HPL مقاومت کمی در برابر باکتری‌ها خوردگی دارند. همچنین که در محیط‌های مرطوب نیز دچار فرسایش می‌شوند.

روکش‌های اچ پی ال در برابر قارچ‌ها نمی‌توانند مقاومت زیادی از خود نشان دهند. از طرفی، استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که درگیر با مواد شیمیایی زیادی است، به سرعت آن‌ها را فرسوده می‌کند. همچنین که استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که احتمال خراشیدگی سطح وجود دارد نیز مناسب نیست.

با این وجود، محدودیت کاربری آن‌ها را می‌توان در محیط‌های شدید مشاهده کرد. استفاده از روکش اچ پی ال در میز پیشخوان محیط‌هایی که با مواد مختلف سر و کار دارد، انتخاب مناسبی نخواهد بود. به عنوان مثال، در آزمایشگاه‌هایی که به طور معمول از مواد شیمیایی زیاد استفاده می‌شود، نباید از روکش HPL استفاده کرد.

سخن آخر

هنگام انتخاب میز پیشخوان، کابینت آشپزخانه یا نمای ساختمان، گزینه‌های زیادی پیش رو خواهید داشت. اگر به فکر ارتقای میزها، دکوراسیون خانه یا کابینت‌ها هستید، شاید روکش‌های HPL گزینۀ خوبی باشند. این روکش‌ها نیز همچون هر محصول دیگری دارای درجه بندی کیفی هستند.

بنابراین مهم است که محصول لازم را از تولیدکنندگانی تهیه کنید که کیفیت کار بالایی دارند. دوام و مقاومت در برابر فرسایش و پارگی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که روکش HPL باشد داشته باشد. در صورتی که بتوانید کاربری درستی برای روکش‌های HPL با کیفیت پیدا کنید می‌توانید تا سال‌ها نگران تعویض یا تعمیر آن‌ها نباشید!

نظرات کاربران

درود بر شما عزیزان شرکت من از روسیه به خرید عمده در لمینت ایران CPL و HPL علاقه مند است. اگر شما این محصولات را تولید می کنید ، از شما می خواهم که به من پاسخ دهید و جزئیات سفارش خود را به شما می گویم. با تمام احترام ، اندرو