انواع فارسی بر و کاربرد آن ها را بشناسید (همه چیز در مورد اره های فارسی بر)

دسته بندی : صنعت چوب

دستگاه های زیادی در صنعت چوب استفاده می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برخی با فعالیت های سنگین در ارتباطند و برخی نیز دقت و جزئیات بیشتری را در اختیار شما می گذارند. ارۀ فارسی بر یکی از این ابزارهاست که با بیشترین دقت قطعات چوب را برش می دهد. ارۀ فارسی بر به شما کمک می کنند تا چوب را در زوایای مختلف برش دهید. در ادامه این مطلب با انواع فارسی بر آشنا خواهیم شد و نحوۀ کارکرد این دستگاه را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

اره فارسی بر چیست؟

هنگامی که با قطعات چوبی کار می کنید، برش دقیق در زوایای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. عمده ترین کاربرد فارسی بر نیز در برش قطعات چوبی در زوایای مختلف است. فارسی کردن نیز در اصطلاح به معنی زاویه دار کردن مقاطع چوب است.

اره فارسی بر چیست؟

ارۀ فارسی بر وسیله سبکی است و قابلیت جابجایی دارد. به همین دلیل در دو نوع شارژی و برقی قابل تهیه است. البته برش قطعات چوب توسط این وسیله به قدرت بالایی نیاز دارد و پیشنهاد می شود نوع برقی آن را تهیه کنید.

دلیل نام گذاری

اتصال فارسی به اتصال بین دو عضو گفته می شود که نسبت به هم زاویه ای را تشکیل می دهند. این اتصال عمدتاً 90 درجه است. بنابراین زاویۀ برش هر قطعه نصف این اتصال یعنی 45 درجه خواهد بود.

یکی از نمونه های بسیار ملموسی که توسط فارسی بر تهیه می شود، قاب عکس است. چارچوب قاب عکس دارای زوایای 45 درجه است. هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند، کاملاً چفت شده و زاویه 90 درجه را تشکیل می دهند.

در گذشته به جای ارۀ فارسی بر از قطع کن های برقی برای برش های دقیق استفاده می شد. به صورتی که یک اره از درون یک دستگاه جعبه مانند از زیر خارج می شد و قطعه را با دقت بالا برش می داد. البته این دستگاه امکان تعیین زاویه نداشت. امروزه انواع اره فارسی بر جایگزین این قطع کن ها شده اند.

بخش های مختلف اره فارسی بر

قطعات چوب به یک تکیه گاه وجود دارد که قطعات برای دقت در هنگام برش به آن تکیه داده می شوند. صفحه ای هم که قطعات روی آن قرار می گیرند ‌حالت مندرج دارد.

بخش های مختلف اره فارسی بر

تیغۀ اصلی اره به یک بازو متصل است. بازو نیز به یک صفحۀ مندرج متصل است. این بازو می تواند در زوایای مختلف چرخیده و زاویۀ موردنظر شما را به دست آورد. انتهای تیغه نیز به یک اهرم متصل است. کاربر کافی است این اهرم را به سمت پایین فشار دهد تا تیغۀ روی قطعه پایین آمده و برش مورد نظر انجام شود.

بنابراین دو صفحۀ مندرج در انواع فارسی بر وجود دارد. یک صفحه به صورت افقی در سطح برای اندازه گیری های طولی و یک صفحه نیز به صورت عمودی و در انتهای بازوی اصلی برش برای تعیین زاویه برش تعبیه شده است.

بدنۀ دستگاه معمولاً از جنس آلومینیوم است. موتور فارسی بر عمدتاً در دو نوع آرمیچری و دینامی موجود است. نوع دینامی به وسیله تسمه به تیغه دستگاه متصل می شود اما در نوع آرمیچری این اتصال به صورت مستقیم صورت می گیرد.

تیغه دستگاه فارسی بر در دو نوع چوب بر و ام دی اف بر وجود دارد که می توان به سادگی آن را تعویض کرد. تیغه های چوب بر را نمی توان برای برش ام دی اف استفاده کرد چراکه محل برش نمایان می شود.

برخی از انواع فارسی بر دارای لیزر برای تعین خط برش هستند و معمولاً قیمت آن ها از انواع دیگر بیشتر خواهد بود.

انواع فارسی بر

یکی از اصلی ترین دسته بندی هایی که برای انواع فارسی بر می توان انجام داد، نحوۀ برش است. فارسی برها در دو نوع برش طولی و عمودی وجود دارند.

انواع فارسی بر

فارسی بر کشویی

فارسی بر کشویی یا ریلی قطعات را به صورت طولی برش می دهند. بازوی اصلی شامل موتور و تیغۀ برش به صورت افقی روی یک ریل حرکت می کنند. این نوع فارسی بر را فارسی بر کشویی می نامند.

فارسی بر کشویی به شما این امکان را می دهد که قطعات چوب با طول بیشتر را به سادگی با حرکت تیغه روی ریل برش دهید. البته این نوع فارسی بر دارای اندازه و وزن بیشتری است و طبیعتاً حمل و نقل آن نیز دشوارتر است. معمولاً نوع بازو و مکانیزم کشویی این فارسی برها در برندهای مختف با یکدیگر تفاوت دارد.

فارسی بر کشویی

فارسی بر ثابت

فارسی بر ثابت محدودۀ  برش طولی کمتری دارد اما دقت عملکرد آن از نوع کشویی بیشتر است. در این نوع فارسی بر عملکرد تیغه و بازو تنها حول یک محور به صورت چرخشی است و قطعات کوچکتری از چوب را می توان با آن برش داد.

میزان فضایی که این نوع فارسی بر اشغال می کند بسیار کمتر است و برای کارگاه هایی که فضای محدود دارند، بسیار مناسب است. این نوع فارسی بر نقطۀ ضعف فارسی بر ریلی را که اشغال فضای پشت دستگاه است، ندارد. در نوع ریلی باید فضای زیادی در پشت دستگاه به منظور سهولت حرکت ریل خالی باشد و فضای بیشتری را طلب می کند. این در حالی است که در نوع ثابت این محدودیت وجود ندارد.

فارسی بر ثابت

راهنمای خرید فارسی بر

از میان دو نوع ریلی و ثابت معمولاً نوع ریلی به دلیل عدم محدودیت برش کاربرد بیشتری دارد اما بدون شک فضای اشغال شده و سهولت حمل و نقل را نیز باید مد نظر داشت. نیازهای خود را برآورد کنید و فضای کارگاه خود را نیز بسنجید. در نهایت یکی از این دو نوع را بسته به این نیازها انتخاب کنید.

راهنمای خرید فارسی بر

حدود قیمت انواع فارسی بر

قیمت فارسی بر با توجه به امکانات، کیفیت دستگاه و البته برند آن متغیر است و می تواند از 500 هزار تومان تا بیش از 50 میلیون تومان متفاوت باشد. برندهای معتبری همچون میلواکی، دیوالت، آاگ و ماکیتا معمولاً از قیمت بیشتری برخورداند و برخی از گران ترین انواع فارسی بر در میان این برندها وجود دارد. برندهای دیگری نیز همچون محک، رونیکس و اکتیو وجود دارند که دارای قیمت پایین تری هستند.

نظرات کاربران