روکش لترون چیست و چه تفاوتی با روکش ملامینه دارد؟

دسته بندی : صنعت PVC

در صنعت چوب و کابینت سازی از مواد اولیه متفاوتی استفاده می شود. چوب طبیعی به دلیل قیمت بالا و البته وزن زیاد طرفداران خاص و اندکی دارد. اما از طرف دیگر ام دی اف و نئوپان به دلیل قیمت بسیار کمتر و تنوع طرح و رنگ طرفداران پرشماری دارند. با این وجود از ام دی اف و نئوپان نمی توان به تنهایی استفاده کرد. سطح این دو محصول باید توسط روکش های مختلفی پوشش داده شود. روکش لترون یکی از مواردی است که به دلیل قیمت پایین بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اما روکش لترون ام دی اف با روکش لترون نئوپان چه تفاوتی دارد؟ روکش کابینت لترون بهتر است یا روکش کابینت ملامینه؟ جواب این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر را در ادامه این مطلب از مجله وارناسا جویا شوید.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

روکش لترون چیست؟

همان طور که اشاره شد، لترون به تنهایی یک محصول نهایی جهت استفاده در کابینت سازی یا محصولات مشابه نیست. لترون یک روکش نئوپان و ام دی اف است که روی صفحات ام دی اف یا نئوپان استفاده می شود تا ظاهر و کیفیت نهایی را مقداری افزایش دهد.

لترون در حقیقت نام یک برند تجاری بود که روکش های کاغذی جهت پوشش صفحات ام دی اف و نئوپان را تولید می کرد. به دلیل شهرت بسیار بالای این برند و پیشگام آنم در تولید روکش های کاغذی، بیشتر روکش های کاغذی نیز به همین نام شناخته می شوند.

روکش لترون چیست؟

همان طور که متوجه شدید، روکش لترون از جنس کاغذ کاغذی است. به همین منظور، کیفیت بالایی نمی توان از آن انتظار داشت. برای نئوپان و ام دی اف از روکش های مختلفی استفاده می شود که روکش لترون یکی از آن‌ها است.

لترون را می توان ارزان قیمت ترین و البته ضعیف ترین نوع روکش دانست. بسته به مغزی استفاده شده (نئوپان یا ام دی اف) کیفیت نهایی محصول می تواند متفاوت باشد. نئوپان در برابر رطوبت، حرارت و فشار بالا دوام کمی دارد. ام دی اف در این زمینه ها گزینه بهتری است. به همین دلیل ام دی اف با روکش لترون را می توان مورد بهتری برای کابینت سازی و محصولات دیگری همچون کمد به شمار آورد.

روکش لترون ام دی اف و نئوپان تفاوتی با یکدیگر ندارند و فرآیند اعمال آن‌ها روی هردو محصول یکسان است. برای شناسایی جنس مغزی پنل هایی که روکش لترون دارند، می توان از وزن آن‌ها و البته برش و مشاهده درون آن‌ها استفاده کرد. ام دی اف به دلیل فشردگی بالا دارای چگالی بیشتری بوده و هر مترمربع آن از هر مترمربع نئوپان با ضخامت یکسان بیشتر خواهد بود.

همچنین با برش بخشی از روکش لترون مشاهده می کنید که بافت ام دی اف بسیار ریزتر از نئوپان است. نئوپان از قطعات درشت چوب تهیه می شود و کیفیت آن از ام دی اف پایین تر است.

روکش ملامینه چیست؟

روکش های ملامینه از ماده ملامین ساخته می شوند. ملامین یک ترکیب آلی بسیار مقاوم و شبیه پلاستیک است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد. در حقیقت هر محصولی که با ملامین پوشش داده شود، ملامینه خوانده می شود. بنابراین روکش ملامین شاید واژه بهتری برای آن باشد اما روکش ملامینه در فرهنگ عامه جایگاه بیشتری دارد.

روکش ملامینه چیست؟

روکش ملامینه مقاومت نسبتاً خوبی در برابر رطوبت، حرارت و خراش دارد. ملامینه استحکام بیشتری نسبت به روکش لترون دارد و کاربرد آن نیز بیشتر است. البته باید در نظر داشت که قیمت آن نیز به همین نسبت بیشتر خواهد بود.

روکش لترون ام دی اف و نئوپان

همان طور که اشاره شد، ام دی اف و نئوپان مقاومت بسیار پایینی در برابر حرارت و رطوبت دارند. به محض تماس رطوبت با این محصولات کیفیت آن‌ها افت می کند. نئوپان به مراتب در برابر رطوبت آسیب پذیر است. با این وجود می توان توسط روکش لترون این عیب ها را تا حدودی برطرف کرد.

روکش لترون باعث می شود که رطوبت به بافت اصلی نئوپان یا ام دی اف نفوذ نکند. با این وجود، این مسئله تا زمانی جوابگو است که سطح لترون از خراش و شکاف های عمیق محافظت شود. در غیر این صورت رطوبت به بافت اصلی آن نفوذ کرده و به مرور کیفیت محصول نهایی افت می کند.

این مسئله زمانی که به کیفیت کاغذی لترون دقت کنید بیشتر مشهود خواهد بود. لترون جنس بسیار نازکی دارد و در برابر ضربه بسیار ضعیف عمل می کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از آن برای صفحات اصلی کابینت یا دیگر محصولات خود استفاده نکنید.

کاربرد اصلی روکش لترون معمولاً در نوار لبه و روکش کاری پروفیل است. همچنین می توان در سطوح داخلی کابینت نیز از آن استفاده کرد. برای مثال کابینت های با روکش هایگلاس را معمولاً یک طرفه پوشش می دهند. قیمت هایگلاس بالا است و منطقی نیست که بخش داخلی کابینت را نیز با آن پوشش داد. اینجا است که می توان از روکش های ارزان قیمتی همچون لترون استفاده کرد.

روکش ملامینه ام دی اف و نئوپان

بر خلاف روکش لترون که از مقاومت کمتری برخوردار است، روکش ملامینه دارای قدرت بالایی در برابر رطوبت و دیگر عوامل طبیعی است. روکش ملامینه دارای قیمت بیشتری است و در ساخت کابینت نیز استفاده بیشتری دارد.

روکش ملامینه ام دی اف و نئوپان

یکی از انواع بسیار زیبای روکش های ملامینه، ورق سینکرونایز است. ورق سینکرونایز معمولاً دارای مغزی ام دی اف هستند و ممکن است روکش آن‌ها از ملامینه یا ممبران باشد. تفاوت عمده آن‌ها با انواع عادی ملامینه یا ممبران در این است که سطح آن‌ها برجسته بوده و ظاهری بسیار شبیه به چوب طبیعی دارند.

مهمترین خصوصیات روکش لترون و ملامینه

روکش لترون کاربرد فراوانی در صنایع چوب دارد و روکش کابینت لترون نیز به وفور در کابینت سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین ویژگی های لترون می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قیمت روکش لترون و ملامینه

معمولاً لترون از ارزان ترین انواع روکش به شمار می رود. قیمت روکش لترون بدون شک کمتر از ملامینه است. اگر مغزی استفاده شده در هرکدام ام دی اف باشد، قیمت آن‌ها مقداری بیشتر خواهد بود.

مهمترین خصوصیات روکش لترون و ملامینه

در مجموع قیمت ام دی اف از نئوپان بیشتر است و قیمت روکش ملامینه نیز از روکش لترون بالاتر است. روکش ملامینه سینکرونایز نیز قیمت بیشتری از روکش ملامینه معمولی خواهد داشت.

چگالی روکش لترون و ملامینه

چگالی این دو در محصول نهایی تأثیر زیادی نخواهد داشت اما چگالی و در نهایت وزن ملامینه در هر مترمربع بیش از لترون خواهد بود. بخش عمده چگالی و در نهایت وزن آن‌ها در هر مترمربع بستگی به مغزی آن‌ها دارد. چگالی ام دی اف از نئوپان بیشتر است و به همین دلیل باید بیشتر به مغزی هرکدام توجه کرد که بیشترین تأثیر را روی وزن نهایی محصول خواهد گذاشت.

مقاومت در برابر، رطوبت، حرارت، خش و لکه

اگر مغزی محصول از نئوپان ساخته شده باشد تا جای ممکن باید آن را از رطوبت محافظت کرد. مهم نیست که در ساخت آن از چه روکشی استفاده شده باشد؛ نئوپان به شدت در برابر رطوبت و حرارت آسیب پذیر است. اما در مجموع می توان نمره بهتری به ملامینه در خصوص مقاومت در برابر رطوبت و حرارت داد.

میزان مقاومت ملامینه در برابر خش و لکه نیز از روکش لترون بهتر است. هرچه خش های بیشتری روی روکش محصول بیفتد، مغزی آن نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. بدین منظور باید از روکش در برابر خش محافظت کرد.

ظاهر روکش لترون و ملامینه

ظاهر ملامینه نیز از لترون بهتر است. اگر از ورق های سینکرونایز برای روکش ام دی اف استفاده کنید، ظاهر بسیار زیبایی به دست خواهید آورد. البته ظاهر روکش لترون نیز زیبا است اما بدون شک در مقابل روکش ملامینه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

ظاهر روکش لترون و ملامینه

تنوع طرح و رنگ

هردوی این محصولات دارای طرح و رنگ های مختلفی هستند که با سلیقه خود می توانید آن‌ها را انتخاب کنید. معمولاً هردوی این روکش ها در کارخانه روی ام دی اف یا نئوپان اعمال می شوند و محصول نهایی در نمایشگاه یا کارگاه های تولیدی موجود است.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از روکش ها نیز ایجاد تنوع در طرح و رنگ ام دی اف و نئوپان است. به شکلی که تقریباً محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

قابلیت ابزارخوری

هنگامی که یک ورق را برش دهید یا با ابزارهای مختلف روی آن کار کنید، این قابلیت تأثیر فراوانی در نتیجه نهایی خواهد داشت. قابلیت ابزارخوری یک ورق ارتباط چندانی با روکش آن ندارد. بدین منظور که تفاوتی ندارد که روکش ورق شما ملامینه باشد یا از روکش لترون در ساخت آن استفاده شده باشد؛ این مغزی ورق است که عامل اصلی در میزان ابزارخوری است.

نئوپان به شدت در برابر ابزار آسیب پذیر است. اگر در این زمینه تخصص نداشته باشید، حتی با سوراخ کردن نئوپان می توانید به آن آسیب زده و لایه های آن را متلاشی کنید. به همین جهت برای این ویژگی باید به مغزی ورق خود دقت کنید.

در نهایت می توان روکش ملامینه را گزینه بهتری نسبت به روکش لترون دانست اما نباید از تفاوت قیمت آن‌ها نیز غافل شد. همچنین بیشتر کابینت سازان در روکش بخش داخلی کابینت ها، نوار لبه و روکش کاری پروفیل از لترون استفاده می کنند. در صورتی که لترون موجود نباشد، قیمت کابینت به مراتب بیشتر خواهد شد.

نظر شما در خصوص این دو روکش چیست؟ آیا محصولی در منزل شما یافت می شود که از یکی از این دو روکش در ساخت آن استفاده شده باشد؟ شما به عنوان یک کابینت ساز در خصوص محتوای این مطلب چه دیدگاهی دارید؟ با اشتراک گذاری دیدگاه های خود، کیفیت مطالب ما را بهبود ببخشید.

نظرات کاربران

روکش ملامینه کجا روکش لترون کجا. لترون اصلا کیفیت نداره و برعکس ملامینه کلی روش کار میشه تا یه محصول ازش در بیاد، با اینکه خیلی از مشتریان ما هم از این سوالات میپرسن اما در کل مقایسه اشتباهیه، چون اصلا لترون با ملامینه قابل مقایسه نیست

    سلام دوست عزیز
    بله همینطوره دقیقا و مشتریان معمولا دنبال روکش های بی کیفیتی مثل روکش لترون هستند. البته توصیه ما هم استفاده از روکش های ممبران و روکش یووی هست بجای روکش ملامینه. اگر دنبال برند با کیفیت بودید حتما محصولات ما رو امتحان کنید.