روکش آکریلیک چیست؟ چسب آکریلیک چیست؟

دسته بندی : صنعت PVC

هنگامی که صحبت از زیبایی و دوام بالا در صنعت کابینت سازی در میان باشد، انواع روکش ام دی اف حرف اول را می زنند. ام دی اف یا نئوپان به تنهایی زیبایی خاصی ندارند. در برابر عوامل محیطی از جمله رطوبت و حرارت آسیب پذیر هستند و تنوع طرح و رنگ در آن‌ها بسیار پایین است. اینجا است که روکش ام دی اف به میان آمده و بسیاری از این محدودیت ها را به چالش می کشد. روکش وکیوم آکریلیک یکی از روکش های پرطرفدار بازار کابینت و کمد است. روکش آکریلیک ظاهر زیبایی داشته و خصوصیات منحصر به فرد آن باعث شده که هدف بسیاری از مشتریان این عرصه باشد. خصوصیاتی که در ادامه این مطلب از مجله وارناسا با شما در میان خواهیم گذاشت.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

385,000 تومان385,000 تومانخرید کنید

معرفی روکش وکیوم آکریلیک

در مطالب متعددی در خصوص روکش وکیوم صحبت کرده ایم. آموخته ایم که ام دی اف خام به تنهایی از قابلیت و جذابیت بالایی برخوردار نیست. ام دی اف و نئوپان را توسط روکش های متنوعی پوشش می دهند تا ظاهر مناسبی پیدا کرده و البته در برابر عوامل طبیعی همچون رطوبت، حرارت و ضربه مقاوم گردد.

معرفی روکش وکیوم آکریلیک

این پوشش معمولاً در دستگاه وکیوم صورت می گیرد و اتصال آن نیز توسط چسب وکیوم خواهد بود. ممبران، هایگلاس، آکریلیک و لمینت برخی از معروف ترین انواع روکش ام دی اف و نئوپان هستند.

یکی از این روکش ها که بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرد، روکش وکیوم آکریلیک است. روکش آکریلیک نیز همچون سایر محصولات و روکش های موجود در بازار به روش نسبتاً مشابهی روی ام دی اف یا نئوپان استفاده می شود.

روکش آکریلیک ظاهری براق و شیشه ای داشته و توسط دستگاه وکیوم روی ام دی اف به کار برده می شود. معمولاً روی سطح اصلی این روکش ها یک لایه نازک وجود دارد که پس از خرید می توان آن را جدا کرد و ظاهر براق و زیبای روکش آکریلیک را مشاهده کرد.

معمولاً به دلیل قیمت بالا و ضخامت نسبتاً زیاد، این روکش تنها در روی کار استفاده می شود. پشت صفحات ام دی اف توسط صفحات پلی استایرن پوشش داده می شود. می توان از روکش های دیگری همچون لترون نیز استفاده کرد.

ویژگی های روکش آکریلیک

روکش آکریلیک برای زیبایی جبران نقاط ضعف ام دی اف روی سطح آن استفاده می شود. ظاهر براق این روکش باعث شده که طرفداران پرشماری داشته باشد و در دکوراسیون های با سبک مدرن نیز بسیار مورد استفاده قرار گیرد. برخی از ویژگی های شاخص روکش وکیوم آکریلیک را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی های روکش آکریلیک

ظاهر براق

یکی از بارزترین ویژگی های روکش آکریلیک که بلافاصله به چشم می آید، ظاهر براق و شیشه ای این محصول است. پس از مشاهده روکش وکیوم آکریلیک، ظاهر براق آن چشمان شما را مسحور خود می کند. این ظاهر براق برای سبک دکوراسیون مدرن مناسب است اما برای دکوراسیون های سنتی کاربرد زیادی ندارد.

ظاهر براق روکش وکیوم آکریلیک علاوه بر زیبایی چند مزیت دیگر به دنبال دارد. اول اینکه برای آشپزخانه های تاریک و با نور اندک ایده آل است. سطح براق این روکش باعث می شود که کوچکترین نوری از روی سطح آن انعکاس پیدا کند و باعث افزایش روشنایی آشپزخانه شود.

همچنین سطح براق و آینه مانند روکش آکریلیک باعث می شود که آشپزخانه های کوچک، بزرگ‌تر از آنچه که هست جلوه کنند. بازتاب نور در سطح کابینت این خطای دید را ایجاد کرده و فضای بزرگ‌تری را مجسم خواهد کرد.

مقاومت بالا

مقاومت روکش وکیوم آکریلیک در برابر رطوبت و خوردگی بسیار بالا است. ساختار شیشه ای این روکش باعث می شود که کمترین میزان رطوبت به لایه های زیرین آن نفوذ کند.

البته فارغ از مقاومت بالای این محصول، باید جنس اصلی کابینت را نیز در نظر داشت. همان طور که اشاره شد، روکش وکیوم آکریلیک را می توان روی ام دی اف یا نئوپان استفاده کرد. مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت و حرارت مقداری بیشتر از نئوپان است.

در صورتی که خراش های جدی روی سطح کابینت ایجاد نشود و روکش آکریلیک آسیب نبیند، کابینت در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی خواهد داشت.

تنوع رنگ

یکی از دلایل اصلی که از روکش های مختلف بر روی ام دی اف استفاده می شود، ایجاد تنوع رنگ و طرح است. روکش آکریلیک نیز از تنوع رنگ مناسبی برخوردار است و ظاهر براق آن به جلوه بسیار بهتر این رنگ ها و تلألؤ آن‌ها کمک خواهد کرد.

تنوع رنگ

انعطاف پذیری بالا

روکش آکریلیک نوعی روکش ترموپلاستیک است و از انعطاف پذیری و شکل‌گیری بالایی برخوردار است. جنس این روکش از آکریلیک تری هیدرید آلومینیوم، رزین های آکریلیک و رنگ های مختلف است.

انعطاف پذیری بالا در صنعت کابینت سازی بسیار با اهمیت است. همچنین این انعطاف پذیری باعث می شود که بتوان طرح های متنوعی را توسط این روکش تهیه و به بازار عرضه کرد.

نگهداری و تمیز کردن ساده

تمیز کردن و برق انداختن روکش وکیوم آکریلیک به سادگی و با کشیدن یک دستمال مرطوب امکان پذیر است. سطح این روکش را مانند یک آینه می توان در نظر گرفت که به سادگی تمیز می شود. البته باید دقت کرد که از مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی استفاده نکنید. در غیر این صورت سطح براق این روکش آسیب خواهد دید.

نگهداری و تمیز کردن ساده

در بازه های زمانی طولانی مدت نیز استفاده از آب و صابون بهترین گزینه است. می توان با اندکی آب و صابون سطح چرب روکش آکریلیک را جانی دوباره بخشید.

قابلیت ترمیم پذیری

به دلیل سطح براق و شیشه ای روکش آکریلیک، ممکن است پس از مدتی روی آن خط و خش بیفتد. خبر خوب اینجا است که این خطوط توسط ابزار و خمیرهای لکه گیری به سادگی جلا خورده و از بین می روند.

ترمیم این کابینت ها توسط افراد متخصص و استادکار به سادگی انجام می گیرد و سطح آن پولیش می شود. به شکلی که تصور می کنید محصول شما به تازگی خریداری شده است.

جذب اثر انگشت و لکه

یکی از نقاط ضعف این محصول این است که به سادگی اثر انگشت و لکه ها را به خود جذب می کند. سطح بسیار براق و شیشه ای روکش وکیوم آکریلیک باعث شده که در برابر جذب لکه بسیار مستعد باشد.

البته هرچند لکه ها به سادگی روی سطح آن نمایان می شوند اما به سادگی کشیدن یک دستمال مرطوب نیز پاک می شوند. با این وجود، همواره باید یک دستمال در دسترس داشته باشید و لکه های چربی را از روی آن پاک کنید. در غیر این صورت به مرور روی سطح آن جذب شده و به سختی پاک می شوند.

همچنین اگر لکه های ناشی از پاشش روغن داغ روی سطح کابینت پاک نشود، به مرور به آن آسیب می زند و کیفیت سطح براق آن را کاهش خواهد داد.

قیمت نسبتاً بالای روکش آکریلیک

با اینکه این روکش بسیار زیبا و منحصر به فرد است اما قیمت آن به نسبت دیگر روکش های موجود در بازار بالا است. برای مثال، روکش هایگلاس ظاهر نسبتاً یکسانی با روکش آکریلیک دارد اما قیمت آن مقداری کمتر است.

قیمت نسبتاً بالای روکش آکریلیک

چسب آکریلیک چیست؟

اگر برای واژه آکریلیک جست و جو کنید، چسب آکریلیک یکی از مواردی است که در سطح اینترنت خواهید یافت. چسب آکریلیک در انواع صنایع کاربرد دارد و صنعت چوب و کابینت سازی یکی از این صنایع هستند.

برای اتصال انواع روکش به صفحات ام دی اف از چسب استفاده می شود. این چسب ها انواع مختلفی دارند که به چسب ممبران شهرت دارند. چسب ممبران نیز در انواع مختلفی تولید می شود که یکی از آن‌ها چسب آکریلیک است.

برای اینکه روکش آکریلیک به ام دی اف بچسبد، می توان از چسب های مختلفی استفاده کرد. یکی از این چسب ها، چسب آکریلیک نام دارد.

چسب آکریلیک چیست؟

چسب آکریلیک، مانند دیگر انواع چسب ممبران به لحاظ ساختار در دو نوع دو جزئی و تک جزئی در بازار موجود است. نوع تک جزئی که نوع جدید و با کیفیت این چسب به شمار می رود، به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دو جزئی که امروزه کمتر کاربرد دارد، برای استفاده باید با یک ماده دیگر ترکیب شود.

بافت چسب آکریلیک نیز برای مصارف صنعت چوب معمولاً در دو نوع خمیری و مایع است. نوع مایع توسط دستگاه پاشش روی سطح ام دی اف استفاده شده و نوع خمیری روی ام دی اف ریخته می شود.

پس از اعمال چسب آکریلیک روی چوب و قرار دادن روکش وکیوم آکریلیک، قطعات ممکن است درون دستگاه وکیوم قرار گیرند یا از مسیری غلتکی عبور کنند. در هر دو حالت، دما و فشار باعث اتصال دائم ام دی اف و روکش وکیوم توسط چسب آکریلیک یا هر نوع دیگری از چسب ممبران خواهد شد.

چسب آکریلیک به صورت نواری نیز موجود است که معمولاً در صنایع نساجی و پارچه کاربرد دارد.

نظر شما در خصوص روکش آکریلیک و ظاهر آن چیست؟ آیا تجربه خرید یا فروش این محصول را داشته اید؟ ظاهر و کیفیت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما قیمت و ویژگی های آن نسبت به سایر روکش های وکیوم به چه شکلی است؟ کابینت های منزل شما از چه روکشی ساخته شده اند؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله وارناسا در میان بگذارید.

نظرات کاربران

تاحالا از چسب آکریلیک استفاده نکردم اما از روکش آکریلیک در محصولات تولیدیم استفاده کردم و نتایج عالی بود.

سلام میخوام بدونم رو کابینت قدیمی قابل نصب و به صرفه هست