بهترین ابزارهای نجاری را بشناسید (آشنایی با کاربردی ترین گجت ها و ابزارهای نجاری)

دسته بندی : صنعت چوب

اگر به تازگی تصمیم گرفته اید کارگاه نجاری یا چوب بری خود را راه اندازی کنید، خواهید دید که تنوع لوازم و ابزارهای نجاری بسیار زیاد است. اما بهترین ابزار نجاری کدام است؟ در این مطلب به معرفی بهترین ابزراهای نجاری، نکات مهم در خرید تجهیزات نجاری و کاربردی ترین گجت ها در کارگاه نجاری می پردازیم.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

نکات مهم در خرید ابزارهای نجاری

نجاران باتجربه، زیاده روی در خرید ابزار را به افراد تازه کار توصیه نمی کنند. ممکن است تصور کنید که در اختیار داشتن لوازم حرفه ای متنوع، کمک زیادی به شما خواهد کرد. اما شما برای انتخاب و خرید مدل مناسب از هر دستگاه، نیاز به تجربه دارید.

به عنوان مثال، اگر قبل از اینکه کار با تجهیزات برشکاری را تجربه کنید مدل های مختلف اره برقی را خریداری کرده باشید، ممکن است از خرید برخی از آن ها پشیمان شوید. اما اگر در ابتدا فقط با خرید یک یا دو مدل ضروری تجربه کسب کنید، در خریدهای بعدی هوشمندانه تر عمل خواهید کرد.

نکتۀ دیگر آن است که تنوع کارهای نجاری بسیار بالاست. برای اینکه بدانید دقیقاً کدام لوازم برای شما بهترین هستند، لازم است شناخت کافی از بازار کار داشته باشید. ممکن است پیش بینی شما از نیاز بازار، با اطلاعاتی که پس از آغاز کارتان کسب می کنید بسیار متفاوت باشد.

اغلب دستگاه های مورد استفاده در ساخت صنایع چوبی، گران و پرهزینه هستند. برای اطمینان از اینکه سرمایۀ خود را صرف خریدهای اشتباه نمی کنید، بهتر است در ابتدا با لوازم بسیار ضروری و پایه ای شروع کرده و به مرور براساس آنچه از بازار می آموزید، کاربردی ترین لوازم را به صورت هوشمندانه به کارگاه خود اضافه کنید.

مهمترین ابزارهای کاربردی نجاری

در این بخش، مهمترین ابزارهایی که در هر کارگاه نجاری مورد نیاز هستند معرفی می شوند. در معرفی هر دستگاه، به نکات مهمی که لازم است در انتخاب مدل مناسب مد نظر قرار دهید اشاره خواهد شد.

دریل (Drill Driver)

دریل یکی از لوازمی است که در هر نوع کار نجاری به آن نیاز خواهید داشت. بنابراین بهتر است به چشم یک سرمایه گذاری طولانی مدت به این وسیله نگاه کرده و مدل مناسب از برند معتبر را خریداری کنید. از میان برندهای مختلف دریل، برند ریوبی (RYOBI) با کیفیت بالا نسبت به قیمت شناخته می شود. از سایر برندهای سرشناس در این حوزه می توان ماکیتا (Makita) و دیوالت (DeWalt) را نام برد.

مهمترین ابزارهای کاربردی نجاری

با توجه به کاربرد وسیع و نیاز به جابه جایی زیاد دریل، به احتمال زیاد به مدل های شارژی نیاز خواهید داشت. برای خرید دریل شارژی، مدل های ۱۸ ولت توصیه می شوند. با این حال اگر به دنبال گزینه های مقرون به صرفه تر هستید، مدل های ۱۲ ولت نیز به اندازه کافی خوب هستند. با این حال، نمی توانید برای انجام کارهای سنگین مثل اتصال کابینت به دیوار روی آن حساب کنید.

اره عمودبر (Jig Saw)

اره عمودبر یکی از پر استفاده ترین و ساده ترین انواع تجهیزات برشکاری است و همه جا به کار شما می آید. با کمک اره عمودبر، می توانید برش های سادۀ مستقیم یا منحنی پیچیده بر روی انواع چوب با ضخامت کم ایجاد کنید.

اولین نکته ای که لازم است برای انتخاب و خرید اره عمودبر مد نظر قرار دهید، سرعت حرکت آزاد آن است. سرعت حرکت مدل های قدرتمند موجود در بازار حدود ۳۰۰۰ بار در دقیقه است. به طور کلی هر چه این عدد بالاتر باشد، می توانید قطعات سخت تر و ضخیم تر را سریع تر برش بزنید.

اره عمودبر (Jig Saw)

دستگاه هایی که از قابلیت های ویژه برخوردارند، می توانند کیفیت برشکاری شما را تا حد زیادی افزایش دهند. اما به همان نسبت قیمت دستگاه را نیز بالا خواهند برد. از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تنظیم سرعت
  • امکان تنظیم چرخش
  • چرخش ۳۶۰ درجۀ تیغه ها
  • راهنمای لیزری
  • لرزش گیر
  • محفظه گردآوری خاک اره

اره گردبر (Circular Saw)

ارۀ دایره ای یا دیسک اره، از اولین تجهیزات برشکاری است که حتماً به آن نیاز دارید. تنوع در مدل ها و ابعاد اره گردبر بسیار بالاست. این اره ها می توانند ابعاد مختلفی از ۳ اینچ تا ۱۶ اینچ داشته باشند. همچنین شما می توانید انواع شارژی یا برقی آن را انتخاب کنید. مدل های برقی، با کمک سیم به برق متصل شده و سنگین تر و پرقدرت تر هستند. مدل های شارژی قابلیت استفاده در خارج از کارگاه را دارند.

مدل های اره گردبر برقی با سایز 7 و 4/1 اینچ (هفت و یک چهارم)، انتخاب مناسبی برای شروع محسوب می شوند. این اره با ابعاد متوسط، برای برشکاری طیف وسیعی از کارها مناسب است. در حالی که سایر ابعاد تنها برای کارهای بسیار بزرگ یا بسیار کوچک کاربرد دارند. ضمن آنکه این ابعاد تیغه، رایج ترین سایز موجود در بازار بوده و همیشه در دسترس است.

سنباده لرزان نجاری (Orbital Sander)

دستگاه های سنباده برقی کاربرد وسیعی در صنایع مختلف چوبی دارند. تقریباً می توان گفت در هر نوع کاری شما به یک وسیله برای صاف کردن ناهمواری های سطح چوب، پرزبرداری و آماده کردن سطح نهایی برای رنگ آمیزی نیاز دارید.

سنباده لرزان نجاری (Orbital Sander)

سنبادۀ لرزان یکی از ساده ترین انواع سنباده برقی است که کار با آن تقریباً برای تمامی افراد ساده است و به مهارت زیادی نیاز ندارد. قدرت براده برداری این دستگاه، با سایر مدل ها همچون سنبادۀ نواری قابل مقایسه نیست. اما به دلیل سبک بودن و سهولت استفاده، بهترین گزینه برای شروع محسوب می شود.

سایر لوازم مورد نیاز در کارگاه نجاری

در یک کارگاه، به غیر از تجهیزات اصلی که برای برش و اتصال قطعات چوبی مورد نیاز هستند، به تعدادی لوازم جانبی نیاز خواهید داشت. انواع گیره ها برای نگه داشتن قطعات، جاروبرقی کارگاهی و تعدادی گجت های کوچک برای ساده سازی کارهای خاص نجاری از جمله مواردی هستند که می توانند مورد توجه قرار گیرند.

سایر لوازم مورد نیاز در کارگاه نجاری

انواع گیره نجاری (Clamps)

گیره ها از جمله ضروری ترین وسیله ها برای نگه داشتن و اتصال قطعات کار هستند. تنوع گیره ها بسیار بالاست، اما شما برای شروع به همه آنها نیاز ندارید.

  • به جرأت می توان گفت گیره های لوله ای با قطر ۰.۵ اینچ و طول ۳۶ اینچ کاربردی ترین انواع گیره هستند. ۴ عدد از آن، می تواند نیازهای شما برای طیف وسیعی از فعالیت های نجاری را برآورده کند
  • پیچ دستی نجاری، نوع دیگری از گیره های پرکاربرد است. با داشتن ۶ عدد پیچ دستی نجاری در سایزهای ۶، ۱۲ و ۲۴ اینچ، دست شما برای انجام هر کاری باز خواهد بود.
  • تنگ تسمه ای، سومین نوع پرکاربرد گیره است که برای چسباندن کلاف صندلی، چهارچوب و قاب ها و قطعات با زوایای گوناگون، و ساخت درب و پنجره به کار برده می شود.

جاروبرقی کارگاهی (Shop Vac)

جاروبرقی صنعتی یکی از ابزارهای نجاری نیست، ولی اهمیت وجود آن در کارگاه چوب بری نیاز به توضیح بیشتر ندارد. برای اغلب کارگاه ها، یک جاروبرقی صنعتی با ظرفیت مخزن حدود ۲۰ تا ۵۰ لیتر توصیه می شود.

برای تعیین قدرت مکش جاروبرقی از معیارهای متنوعی استفاده می شود. اما مؤثرترین آن تعداد دفعات تعویض هوا (CFM) است که مقدار آن برای یک مدل مناسب کارگاه نجاری حدود ۹۰ خواهد بود. برای کارهای چوب بری و گرد و غبار سنگین ممکن است دستگاهی با (CFM) ۱۲۰ تا ۱۵۰ مورد نیاز باشد.

بهتر است مدلی که انتخاب می کنید، فیلتردار بوده و قابلیت جمع آوری آب را نیز داشته باشد. بهترین فیلتر برای جمع آوری ذرات جامد و غبار فیلتر (HEPA) و برای جذب رطوبت، فیلتر فومی می باشد.

گجت های کاربردی نجاری (Gadget)

ابزارک یا گجت ها، لوازم کوچکی هستند که بر روی تجهیزات یا سایر لوازم نصب شده و به نحوی انجام کارها را برای نجاران ساده می کنند. تنوع گجت ها در سال های اخیر بسیار بالا رفته است و شما می توانید برای انجام هر کاری، گجت مخصوص خود را داشته باشید.

گجت های کاربردی نجاری (Gadget)

برخی از گجت های جالب و کاربردی جدید عبارتند از:

دستبند مغناطیسی نگه دارنده ابزار

از برندهای مختلفی تولید شده و برای نگه داشتن لوازم کوچک همچون پیچ و مهره و میخ بسیار کاربردی است.

مته تیز کن (Drill Bit Sharpener)

تولید برند دریل مستر (Drill Master) بوده و باعث می شود بتوانید از مته های خود به مدت طولانی تری استفاده کنید.

کیت مخصوص نصب لولای در (Door Lock Installation Kit)

توسط دیوالت (DeWalt) برای در آوردن جای لولای درها ساخته شده است.

کیت اتصال زن (Mini Jig Pocket Hole Kit)

برای ایجاد اتصالات ساده، سریع و ارزان توسط برند کرگ (Kreg) تولید شده است.

گجت نصب ریل کشویی (Drawer Slide Jig)

توسط برندهای مختلف همچون راکلر (Rockler) و گرک تولید شده و امکان نصب ریل های کابینت با سرعت و دقت بسیار بالا را فراهم می سازد.

گجت نصب دستگیره کشو و دراور (cabinet hardware jig)

تولید برند کرگ بوده و امکان سوراخ کاری دقیق و تمیز را فراهم می کند.

گجت نصب صفحه جلویی داور و کشو (Drawer Front Installation Clamps)

این گجت از برند راکلر، به جای چسب های فوری برای فیکس کردن موقت در داور و تنظیم دقیق محل قرارگیری آن به کار می رود.

گجت اجرای چسب حرفه ای (Glue Application Master Set)

این گجت نیز از برند راکلر بوده و ابزارهای مخصوصی جهت چسب کاری سطوح مختلف، زاویه ها، و محل اتصالات در اختیار شما قرار می دهد که نتیجه ان چسب کاری سریع، تمیز و حرفه ای است.

نظرات کاربران