انواع دستگاه لبه چسبان (دستگاه لبه چسبان رومیزی، اتویی، ثابت و…)

دسته بندی : صنعت PVC

هنگامی که جمعیت انسان افزایش یابد، تقاضا برای محصولات بالا می رود. همین مسئله باعث می شود که به مرور تولید محصولات به صورت دستی کاهش پیدا کند و جای خود را به ماشین و ابزارهای خودکار بدهد. صنایع چوب و بخصوص کابینت سازی یکی از صنایعی است که در سال های اخیر با تقاضای بسیار بالایی مواجه بوده است. دستگاه لبه چسبان نیز یکی از ماشین آلاتی است که در تولید محصولات ام دی اف با روکش، کاربرد فراوانی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با دستگاه لبه چسبان آشنا کرده و سپس انواع لبه چسبان را مورد بررسی قرار دهیم. ادامه مطلب را با مجله وارناسا همراه باشید.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

دستگاه لبه چسبان چیست؟

قطعات ام دی اف به تنهایی نقاط ضعف زیادی دارند. مهم‌ترین آن‌ها نبود زیبایی و آسیب پذیری در برابر عوامل خارجی همچون رطوبت، حشرات و نور خورشید است. بنابراین ام دی اف یا نئوپان توسط روکش هایی همچون روکش وکیوم ممبران پوشیده می شود. این فرآیند توسط دستگاه وکیوم ممبران صورت می گیرد.

دستگاه لبه چسبان چیست؟

اما پس از اینکه مراحل روکش زدن به اتمام رسید، لبه های کار هنوز هم خام است. همچنین ممکن است ورق ام دی اف با روکش ممبران در کارگاه تولید شود. سپس در کارگاه دیگری برای تولید کابینت یا هر محصول دیگری برش داده شود. محل این برش ها باید توسط نوار لبه پی وی سی پوشش داده شود.

اینجا است که دستگاه لبه چسبان مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه لبه چسبان باعث می شود که نقص های کوچک کار برطرف شود و ظاهر کلی محصول نهایی بسیار بهتر شود. همچنین محل برش و اتصال قطعات نیز ضد آب شده و از نفوذ رطوبت به آن جلوگیری می شود.

انواع دستگاه لبه چسبان

انواع لبه چسبان بسته به نوع استفاده، مساحت کارگاه و حجم کار شما قابل تهیه است. برای مثال ممکن است میزان تولید شما بسیار بالا باشد و برای کارگاه خود نیاز به یک دستگاه لبه چسبان اتوماتیک داشته باشید. دستگاهی که یک لحظه نیز زمان شما را تلف نکرده و به صورت مدام در حال فعالیت باشد.

شاید هم کارگاه شما کوچک است و برای جلوگیری از هزینه زیاد به یک دستگاه لبه چسبان کوچک نیاز دارید. در هر صورت می توانید نیازهای خود را سنجیده و سپس اقدام به تهیه یک دستگاه لبه چسبان متناسب با نیازهای خود کنید.

دستگاه لبه چسبان رومیزی

دستگاه لبه چسبان دستی یا قابل حمل یا رومیزی از جمله دستگاه سبک و با قیمت پایین است که طرفداران پرشماری دارد. این دستگاه به سادگی روی یک میز کار نصب شده و نوار لبه پی وی سی را به سادگی بر روی کناره های ورق می چسباند. البته سرعت و دقت عملکرد آن بدون شک قابل مقایسه با انواع بزرگ و اتوماتیک نیست.

دستگاه لبه چسبان رومیزی

دستگاه لبه چسبان اتویی

دستگاه لبه چسبان اتویی نیز معمولاً در نوع قابل حمل عرضه می شود. در این دستگاه ها باید از نوار لبه پشت چسب دار استفاده کرد. دستگاه بخش چسب دار نوار را برای شما گرم کرده و کافی است توسط دست نوار لبه را به محل مورد نظر متصل کنید.

بخش های اضافی نیز باید توسط دست برش داده شود. کار با این دستگاه ها بسیار ساده است و قیمت آن‌ها نیز معقول و پایین است. دستگاه لبه چسبان اتویی برای کارگاه های کوچک ایدئال است.

دستگاه لبه چسبان ثابت

یکی از معایب دستگاه های لبه چسبان سرعت عملکرد پایین و دخالت دست در آن است. دستگاه های لبه چسبان ثابت و اتوماتیک بدون دخالت دست و خطای انسانی عمل می کنند. کیفیت نهایی لبه ها بسیار بالا است و بدون شک سرعت عملکرد آن‌ها نیز بسیار فراتر از نوع دستی است.

دستگاه لبه چسبان ثابت

شرایط استاندارد دستگاه لبه چسبان

همه چیز بستگی به دستگاه له چسبان ندارد. گاهی اوقات دو محصول یکسان از یک دستگاه یکسان با دو کیفیت متفاوت خارج شوند. این مسئله از شرایط متفاوت محیط یا موادی که برای لبه چسبانی استفاده شده است، نشأت می گیرد.

دمای محیط کار

دما برای هر دستگاهی یک فاکتور اساسی است. دستگاه لبه چسبان نیز برای عملکرد استاندارد، بازدهی مناسب و طول عمر بالا نیازمند دمای استاندارد است. این دما معمولاً بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

رطوبت محل کار

رطوبت و صنایع چوب هیچ‌گاه رابطه خوبی با هم نداشته و نخواهند داشت. رطوبت زیاد باعث می شود که عملکرد دستگاه در چسباندن لبه ها کاهش پیدا کند. رطوبت استاندارد برای این دستگاه از ۵ تا ۵۵ درصد متغیر است.

شرایط استاندارد دستگاه لبه چسبان

میزان گرد و غبار محیط

بدون شک گرد و غبار نیز مانع از چسبیدن صحیح نوار لبه به محصول می شود. سعی کنید در یک محیط کنترل شده و به دور از آلاینده ها فعالیت کنید. اگر یک اتاق مخصوص برای این کار در نظر بگیرید بسیار عالی است. همچنین لباس کار شما باید عاری از هرگونه پرز باشد. دستگاه لبه چسبان را نیز هر چند وقت یک بار باید تمیز شوند.

میزان باد ورودی دستگاه

دستگاه لبه چسبان برای فعالیت خود به باد ورودی نیاز دارد. این باد باید درست تعریف شود. هر دستگاهی دارای استاندارد مخصوص به خود است و تغییر این استاندارد در سیستم پنوماتیک آن اختلال ایجاد می کند.

استفاده از چسب استاندارد

دستگاه لبه چسبان نیازمند چسب است. این چسب باید در محیطی مناسب انبار شود. همچنین کیفیت این چسب نیز در کیفیت نهایی چسبیدن لبه بسیار تأثیرگذار است.

آیا شما تجربه استفاده از دستگاه لبه چسبان را دارید؟ کدام یک از انواع این دستگاه را مشاهده کرده اید؟ دیدگاه های خود را با ما و دوستان خود در میان بگذارید.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در آن در رابطه با نوار لبه پی وی سی توضیحات مفصلی ارائه داده ایم را هم از دست ندهید.

نظرات کاربران