انواع تیغ اره برش ام دی اف

دسته بندی : صنعت چوب

برای ارائه بهترین کیفیت محصولات ام دی اف (MDF) به اره مناسب برای برش نیاز است. بنابراین، وقتی صحبت از بهترین تیغ اره برش ام دی اف به میان می آید، باید نوع تیغ را با دقت بیشتری انتخاب کنید زیرا یک انتخاب اشتباه ممکن است هزینه زیادی در بَر داشته باشد. به همین دلیل است که ما در مقاله دیگری از وارسانا به معرفی انواع تیغ ام دی اف می‌پردازیم.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

انواع تیغ اره برش ام دی اف شامل چه مواردی است؟

چندین نوع مختلف تیغ اره ام دی اف وجود دارند که ما در زیر دربارۀ آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

تیغه شکافنده (Ripping Blades)

تیغه های شکافنده برای کار روی چوب های طبیعی و ام دی اف طراحی شده اند. تیغه شکافنده به طور معمول با ۲۴ تا ۳۰ دندانه و دهانه پهن ساخته شده است که به کاربر کمک می کند چوب ام دی اف را به سرعت و راحتی برش دهد.

در زیر چند روش برای استفاده از تیغه شکافنده آورده شده است:

  • برای برش یک تکه چوب از وسط یا به صورت جداگانه
  • برای برش ریز و تبدیل چوب به قطعات کوچک
  • برای بریدن قطعات ضخیم چوب طبیعی
  • برای ایجاد یک برش سریع در تخته چندلا (Plywood)
  • برای ایجاد برش سریع برای پروژه های قاب بندی چوبی

تیغه شکافنده (Ripping Blades)

تیغه ضربدری (Crosscut Blade)

این نوه تیغ اره ام دی اف با ۸۰ تا ۹۰ دندانه طراحی می شود و دندانه های به طور قابل توجهی بیشتر از یک تیغه شکافنده است. تیغه ضربدری برای کمک به کاربر جهت برش ام چوب دی اف استفاده می شود. در زمان کار با این تیغه شاهد خاک اره زیادی خواهیم بود زیرا دندانه‌های تیغه ضربدری برش هایی دقیق و فوق العاده خوبی را ایجاد می کنند.

یک تیغه ضربردی می تواند برای موارد زیر استفاده شود:

  • چوب طبیعی مانند بلوط
  • ایجاد برش های رگه ای در تخته چند لا
  • برش مواد کامپوزیت مانند MDF و لمینت

تیغه ترکیبی (Combination Blades)

شاید رایج ترین نوع تیغ اره ام دی اف، تیغه اره ۱۰ اینچی باشد که اغلب از آن به عنوان تیغه ترکیبی یاد می شود. پره های تیغه ترکیبی به کاربر کمک می کنند تا طیف وسیعی از کارهای مرتبط با برش ام دی اف را انجام دهد. تیغه های اره ترکیبی که به طور معمول در اندازه ۳۲ تا ۵۰ دندانه هستند، کار یک تیغه شکافنده و یک تیغه ضربدری را همزمان انجام می دهند.

تیغه ترکیبی (Combination Blades)

این تیغه نسبت به تیغه شکافنده و ضربدری خاک اره کمتری دارد. اگر شما در کارهای چوبی تازه کار هستید یا از اره رومیزی استفاده می کنید، یک تیغه ترکیبی ممکن است انتخابی ایدئال برای شما خواهد بود.

می توان از تیغه های ترکیبی برای کارهای زیر استفاده کرد:

  • برش چوب تخته چندلا
  • برش چوب های طبیعی مانند بلوط و کاج
  • ایجاد برش های سریع و دقیق
  • ایجاد برش عرضی در چوب طبیعی و کامپوزیت

تیغه کامپوزیت (Composite Blades)

تیغه های کامپوزیتی که گاهی اوقات به آن تیغه های چند منظوره گفته می شود، به طور معمول در طرح ۶۰ دندانه در بازار موجود هستند. یک تیغه کامپوزیت همان کار تیغه شکافنده و تیغه ضربدری را انجام می دهد اما تعداد دندانه آن از تیغه ترکیبی استاندارد بیشتر است. این تیغه بهترین نوع تیغ اره ام دی اف است اما برای برش چوب های سخت و نرم نیز کاربرد دارد.

یک تیغه کامپوزیت کارهای زیر را انجام می دهد:

  • ایجاد بسیاری از برش های کوچک در ام دی اف برای ساخت یا تعمیر مبلمان
  • برش طولی تخته چندلا
  • برش های متقاطع دقیق در چوب های ام دی اف

اطلاعاتی درباره نوع تیغه اره ام دی اف

در زیر به چند اصطلاح در مورد تیغه اره اشاره شده است:

تعداد دندانه

دندانه در یک تیغه مانند یک اره دستی عمل برش آن انجام می دهد. دندانه بیشتر به معنای برش نرم تر است اما دندانه کمتر مواد بیشتری را از برش می دهد. تیغه های ضربدری دندانه های بیشتری دارند و برش های نرم تری مناسب هستند، تیغه های شکافنده دندانه های کمتری دارند و برای برش های ضخیم ایدئال‌تر است.

اطلاعاتی درباره نوع تیغه اره ام دی اف

شکل دندانه

شکل دندانه تیغه نیز عملکرد آن را تعیین می کند. دندانه ها به گونه ای تنظیم شده اند که برش های ضربدری، شکافنده و ترکیبی را برای کار با برخی از مواد مانند MDF آسان کرده اند. برخی از انواع معمول دندانه شامل دندانه با لبه مسطح (Flat Top)، دندانه با لبه مورب (Alternate Top Bevel) و دندان ترکیبی (CT) که شامل هر دو نوع دندان است و برای برش با اهداف عمومی طراحی شده است.

زاویه دندانه

زاویه دندانه (یا قلاب) به زاویه دندانه نسبت به خط مرکزی تیغه اشاره دارد. تیغه دارای «زاویه قلاب مثبت» به این معناست که دندانه ها تا یک درجه مشخص به جلو خم می شوند. زاویه قلاب منفی به این صورت است که دندانه ها برخلاف جهت چرخش تیغه در عقب قرار گرفته اند. هرچه زاویه مثبت تیغه بیشتر باشد، تیغه پرخاشگرتر عمل می کند.

فاکتورهای مهم در انتخاب تیغ اره ام دی اف

اگر اولین بار است که چوب ام دی اف را برش می دهید، باید تیغه مورد استفاده خود را با دقت انتخاب کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که تیغه های اره رومیزی در اندازه های مختلفی ساخته شده اند. علاوه بر این، فاکتورهای مهم زیر را در انتخاب تیغ اره در نظر بگیرید:

اندازه تیغه برای برش ام دی اف

قطر اکثر تیغه های اره میزی ۱۰ اینچ است. برخی از آن‌ها بزرگ تر یا کوچک تر هستند. با این وجود استفاده از تیغه کوچک تر نسبت به بزرگترها می تواند مناسب تر باشد. هر اره می تواند یک نوع اندازه تیغه را مدیریت کند، اگر تیغه بزرگ تری را انتخاب کنید که اره توان چرخش و کار با آن را نداشته باشد، اره به مرور زمان خراب می شود.

تعداد دندان تیغه برای برش ام دی اف

TPI مخفف Teeth per Inch و به معنای دندانه در هر اینچ تیغه است. بیشترین تعداد دندانه برای برش ام دی اف از ۵۰ تا ۸۰ دندانه TPI است. هر چه دندان تیغه بیشتر باشد، می توان با آن ام دی اف های ضخیم تر و سخت تر را برش داد. همچنین لازم به ذکر است که چوب ام دی اف چگال تر از چوب معمولی است. به عنوان مثال، اگر در حال برش ام دی اف ضخیم و سخت هستید، از تیغه ای ضربدری با تعداد ۸۰ دندانه استفاده کنید و اگر ام دی اف نازک را برش می دهید، تیغه کامپوزیت ۶۰ دندانه انتخاب بهتری است.

تعداد دندان تیغه برای برش ام دی اف

انتخاب تعداد دندانه تیغ اره برای کاربردهای مختلف

انتخاب تعداد دندانه حتی با وجود چندین گزینه مختلف گاهی گیج کننده است. اما ما در زیر یک راهنمای ساده را برای انتخاب تعداد دندانه برای کاربردهای مختلف را ارائه می دهیم:

  • برش چوب طبیعی: از تیغه ۲۴ تا ۳۰ دندانه استفاده كنید. همچنین می توانید از تیغه چند منظوره ۴۰ تا ۵۰ دندان بهره ببرید و زمان برش کمی افزایش می باید.
  • برش چوب تخته چندلا: از تیغه ۴۰ تا ۸۰ دندانه استفاده کنید. می توانید از یک تیغه ۴۰ تا ۵۰ دندانه برای اهداف عمومی نیز بهره ببرید.
  • برای کارهای نجاری: از یک تیغه ترکیبی همه منظوره ۴۰ تا ۵۰ دندانه استفاده کنید.
  • برش چوب ام دی اف: از تیغه ۵۰ تا ۸۰ دندانه استفاده کنید. تیغه های ۶۰ دندانه و بالا اغلب برش های بهتری را در ام دی اف های متراکم تر ایجاد می کنند.
  • برش لمینت پلاستیکی: از تیغه ضربدری ۸۰ دندانه استفاده کنید. شاید بتوانید از یک تیغه کامپوزیتی ۶۰ دندانه ای برای مواد نازک تر نیز بهره ببرید.

کلام آخر

ام دی اف یک متریال کامپوزیت همه کاره است که نسبت به چوب معمولی چگالی بیشتری دارد. به دلیل خصوصیات متفاوتی که دارد، باید برای برش ام دی اف از تیغ اره مناسب استفاده کرد. اگر می خواهید در زمان برش ام دی اف بهترین عملکرد را داشته باشید، باید این ماده و نوع تیغه مناسب آن را بهتر بشناسید. به هر روی، ما در این مقاله انواع تیغ اره ام دی اف را معرفی کردیم، حالا می توانید برای کاربردهای مختلف از تیغه مورد نظر خود استفاده کنید.

نظرات کاربران