انواع دستگاه دور کن ام دی اف MDF و نحوه کار با آن (به همراه حدود قیمت)

دسته بندی : صنعت چوب

در صنایع چوب ابزارها و ماشین آلات متعددی استفاده می شود. این دستگاه ها به شما کمک می کنند که بهترین محصول را در نهایت کیفیت تولید کنید. در گذشته بیشتر عملیات روی چوب و ام دی اف با دست انجام می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های متعددی از خودکار و نیمه خودکار در اختیار شما است و این امکان را به شما می دهند که در کمترین زمان ممکن و با صرف انرژی اندک محصولات خود را تهیه کنید. دستگاه دور کن ام دی اف یکی از این محصولات است که در ادامه این مطلب از مجله وارناسا به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

385,000 تومان385,000 تومانخرید کنید

دستگاه دور کن ام دی اف چیست؟

دستگاه دور کن MDF از جمله دستگاه های سنگین در صنایع چوب به شمار می رود. این دستگاه مختص ام دی اف نیست و برای انواع دیگر چوب و نئوپان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود، به دلیل رشد روز افزون محصولاتی که با ام دی اف ساخته می شود، این دستگاه در برش ام دی اف کاربرد فراوانی دارد.

دستگاه دور کن ام دی اف چیست؟

دستگاه دور کن ام دی اف در برش ام دی اف، دادن زاویه به لبه های ام دی اف و گونیا کردن آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تقریباً می توان گفت که ساخت محصولات تولید شده از ام دی اف بدون دستگاه دور کن ام دی اف امکان پذیر نیست.

بخش های مختلف دستگاه دور کن ام دی اف

دستگاه دور کن ام دی اف را می توان به چهار بخش مختلف تقسیم کرد. مهم‌ترین بخش دستگاه دور کن بدون شک موتور آن است. موتور این دستگاه نیرو محرکه آن بوده و هرچه از قدرت بیشتری برخوردار باشد، توان دستگاه بالاتر رفته و در برش انواع مختلف چوب با ضخامت و چگالی های مختلف مشکلی نخواهد داشت.

بخش دوم تیغ اره است. هرچه کیفیت تیغ اره بهتر باشد، در درازمدت به نفع شما خواهد بود. نیرو محرکه دستگاه دور کن ام دی اف از موتور آن است اما کار اصلی را تیغ اره انجام می دهد.

بخش سوم قطعات مختلف فلزی است که دستگاه دور کن از آن‌ها تشکیل شده است. این قطعات از پیچ و مهره های متعددی برای سهولت حرکت و تغییر زاویه ها تشکیل شده است. بخش های ثابت آن نیز ممکن است یکپارچه بوده یا توسط جوش به هم متصل شده باشد. نوعی که به صورت یکپارچه ساخته می شود از کیفیت بهتری برخوردار است.

بخش های مختلف دستگاه دور کن ام دی اف

بخش نهایی که یکی از قطعات دستگاه دور کن است، میز کار آن است. میز کار یکی از بخش های اساسی این دستگاه است. ابعاد میز کار در توانایی برش محصولات با مساحت های بالا مؤثر است. هرچه مساحت این میز بیشتر باشد، دست شما در برش صفحات بزرگ‌تر ام دی اف بیشتر باز خواهد بود و در نتیجه گستره محصولات نهایی شما نیز بیشتر خواهد شد.

برخی دیگر از قطعات دور کن گونیا پشت اره جلو، میز پشت گونیا، میز برش جلو، ریل، گونیای وسط ریل، نگهدارنده ورق هستند.

انواع دستگاه دور کن

دستگاه دور کن ام دی اف نیز مانند سایز دستگاه های صنعتی دارای انواع مختلفی است. برخی از انواع جدید دستگاه دور کن دارای اره خط زن است. این تیغ اره در زیر ام دی اف در حرکت است و این قابلیت را دارد که در کنار تیغ اره اصلی وظیفه خط زنی را انجام دهد. این نوع دستگاه ها دارای دو موتور هستند. بنابراین هنگام خرید دستگاه های جدید دارای اره خط زن، کیفیت هردو موتور را مد نظر داشته باشید.

انواع دستگاه دور کن

کارکرد اصلی تیغه خط زن است است که با عمق بسیار اندک سطح ام دی اف را برش داده و در اصطلاح خط می زند. این خط باعث می شود که در هنگام برش اصلی رویه کار لب پر نشود. تیغه خط زن به نتیجه کار بسیار تمیز و مرتب کمک خواهد کرد.

دستگاه دور کن دستی

این مدل مقداری قدیمی تر بوده و بدون شک دارای قیمت کمتری است. اگر به دست زدن و نظارت کامل خود روی محصول عادت دارید، دستگاه دور کن دستی را انتخاب کنید.

با این دستگاه تمام عملیات باید توسط شما انجام شود و تنها حرکت موتور به صورت خودکار است. بدون شک قیمت کمتر از مزایای این نوع دستگاه دور کن است.

دستگاه دور کن اتوماتیک

دستگاه دور کن اتوماتیک به شما این امکان را می دهد که تنها بر روند انجام کار نظارت داشته باشید. تمام مراحل از جمله تعیین اندازه ها، زاویه برش و ارتفاع تیغه توسط صفحه نمایش عمدتاً لمسی انجام می شود. کافی است اعداد و ارقام را روی صفحه نمایش وارد کرده و نتیجه را به دستگاه بسپارید.

دستگاه دور کن اتوماتیک

قیمت دستگاه دور کن ام دی اف اتوماتیک بیشتر از نوع دستی است. البته دقت کنید که هرچه قطعات الکترونیک و هوشمند یک دستگاه بیشتر باشد، احتمال معیوب شدن این قطعات نیز بیشتر است. بنابراین هزینه نگهداری از آن نیز بیشتر از نوع معمول خواهد بود. با این وجود در زمان، انرژی و البته تعداد نفرات صرفه جویی خواهد شد و در درازمدت به نفع شما تمام می شود.

نحوه کار با دستگاه دور کن

نحوه کار با دستگاه دور کن یک روند پیچیده و دشوار نیست. کافی است با اطلاعات اولیه دستگاه آشنایی داشته باشید و پس از مدتی تجربه و کار با دستگاه به سادگی می توانید انواع صفحات ام دی اف را با دستگاه دور کن برش دهید.

دستگاه دور کن دارای سه بخش متغیر است. ابتدا زاویه تیغه برش است که می توان آن را در انواع زوایا تغییر داد. این تغییر زاویه به شما کمک می کند که لبه های ام دی اف را جهت اتصال لب به لب برش دهید.

نحوه کار با دستگاه دور کن

همچنین گونیا نیز برای برش صفحات چهارگوش به شما کمک می کند. درست کردن گوشه های گونیا با زاویه ۹۰ درجه با دست امکان پذیر نیست و حتماً باید از گونیا استفاده کنید.

اگر قصد برش صفحات ام دی اف دارای روکش را دارید، تیغه خط زن برای شما حیاتی است. به دلیل تفات چگالی ام دی اف با روکش آن، هنگام برش با تیغه اصلی معمولاً لبه های آن خوردگی پیدا کرده و به اصطلاح «لب پر» می شود. تیغه خط زن به شما این امکان را می دهد که ابتدا رویه ام دی اف را با یک عمق اندک برش دهید. سپس تیغه اصلی کار اصلی را انجام خواهد داد.

قیمت دستگاه دور کن ام دی اف

تمام المان ها و متغیرهایی که در این مطلب در خصوص دستگاه دور کن عنوان شد در قیمت این محصول اثر گذار است. بنابراین نمی توان بازه قیمت دقیقی در خصوص آن اعلام کرد.

همچنین برخی محصولات خارجی که در بازار کشور موجود است، به دلیل نوسانات قیمت ارز مرتب در حال تغییر است. با این وجود، می توان گفت که نمونه های ایرانی از ۱۵ الی ۵۰ میلیون تومان و نمونه های خارجی نیز از ۳۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر قیمت دارند.

نظرات کاربران

سلام و عرض وقت بخیر. ممنون از مقالات عالیتون. لطفا در مورد ابزارهای پرکاربرد صنعت چوب و پی وی سی بیشتر توضیح بدید. مقاله آخرتون خیلی کاربردی بود

    سلام دوست گرامی
    حتما در آینده مقالات جذاب ترین در خصوص تجهیزات مورد استفاده در صنعت ام دی اف منتشر می کنیم. منتظر مقالات بعدی ما باشید

سلام بسیار ممنن از اطلاعاتی که در سایت قرار دادین

    سلام خیلی ممنون از همیاری شما