معرفی تیغ برش برند آردن و انواع آن

دسته بندی : صنعت چوب

تیغ با مته برش مهم‌ترین ابزار برای دستگاه های سی ان سی هستند که می توانند برش، حکاکی، شیار زدن و سایر فرآیندهای نجاری را انجام دهند. در این میان، برخی برندها مانند آردن به دلیل پردازش مناسب و کیفیت بالای محصولات، طرفداران زیادی در بازار دارند. به همین دلیل، ما در مقاله دیگری از وارناسا می خواهیم دربارۀ تیغ برش برند آردن و انواع آن صحبت کنیم.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

معرفی تیغ برش برند آردن

شرکت تایوانی آردن (ARDEN) شهرت بسیاری در زمینه تولید ابزارآلات سی ان سی (CNC) و انواع بلبرینگ دارد. در بین محصولات این شرکت، تیغ برش آردن از همۀ مشهورتر است زیرا از بهترین تکنولوژی روز دنیا در تولید آن‌ها استفاده می شود.

معرفی تیغ برش برند آردن

در حقیقت، تیغ با مته ابزاری است که برای برش و حکاکی قطعات چوب طبیعی، ام دی اف، نئوپان و ملامینه روی دستگاه های سی ان سی نصب شده است. این تیغ ها بر حسب نوع کاربرد به انواع مختلف تقسیم می شوند.

تیغ برش برند آردن در هنگام برش یا حکاکی با عوامل مختلفی مانند فشار، درجه حرارت بالا، ضربه شدید و لرزش قرار می‌گیرند. اما به دلیل آنکه از تنگستن کارباید ساخته شده است می تواند مقامت بالایی در برابر شرایط مختلف داشته باشد.

ویژگی های اصلی مته برش آردن شامل سختی زیاد، مقاومت در برابر سایش، استحکام و مقاومت در برابر درجه حرارت بالا هستند. تیغ های برش آردن دارای مشخصات مختلف اعم از قطر، کارگیر، شفت، شعاع انحنا و قابلیت نصب بر روی اورفرز میزی و دستی هستند.

انواع تیغ برش برند آردن

بر اساس شکل نوک و کاربرد، تیغ های آردن را به انواع مختلف زیر تقسیم می شوند:

تیغ تخت

به این مته ها تیغه استوانه ای نیز گفته می شود. آن‌ها می توانند عمدتاً با تکیه بر لبه کناری خود فرآیند را انجام دهند و لبه پایینی آن‌ها تخت است. تیغ های تخت آردن بر اساس شکل لبه کناری خود به دو نوع تقسیم می شوند.

تیغ تخت

تصویر سمت چپ، مته های تخت لبه مارپیچی را نشان می دهد که بیشتر برای حکاکی مواد فلزی و پلاستیکی استفاده می شود. در تصویر سمت راست تیغ های تخت لبه مستقیم نشان داده شده است که عمدتاً برای برش مواد چوبی به کار گرفته می شود.

تیغ انگشتی آردن

بعضی اوقات این تیغ ها را مته های گرد نیز می نامند. لبه برش این تیغ ها به صورت انگشتی و توپی شکل قوس دار است که می تواند در طول حکاکی یک نیمکره را ایجاد کند. بنابراین تیغ انگشتی هنگام برش تحت نیروی یکنواختی قرار می گیرد و می تواند به آرامی مقاطع را برش دهند.

تیغ تخت

بنابراین، انگشتی های توپی برای سطوح منحنی نیمه تمام و حکاکی مناسب هستند اما برای فرز نجاری مناسب نیستند. تیغ انگشتی برای برش قطعات ام دی اف و شیار زدن روی قطعات چوب طبیعی عالی هستند.

تیغ انگشتی مخروطی

این نوع تیغ برش برند آردن ترکیبی از مته های مخروطی و مته های انگشتی هستند. بنابراین این نوع تیغ ها ویژگی های هر دو تیغ مخروطی و انگشتی را دارند. مته های دماغه ای مخروطی غالباً برای کنده کاری نقش برجسته و غیره استفاده می شود.

تیغ انگشتی مخروطی

تیغ V شکل

همان‌طور که از نامش پیداست، این تیغ برش دارای شکل V است. این تیغ را بر اساس مقدار زاویه و بر حسب نوع کاربرد، خریداری کرد. برای مثال، یک زاویه تیغه ۶۰ درجه برای جزئیات و خطوط کوچک و همچنین زاویه تیغه کمتر برای کارهای عمیق تر مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغ V شکل

تیغ دندانه ای

این نوع تیغ برش آردن دارای دندان هایی در لبه های کناری خود است که شبیه به دانه های ذرت روی بلال هستند. چنین دندانه هایی برای برش مواد سخت مانند تخته مدار چاپی، صفحات فیبر با چگالی بالا (HDF)، چوب سخت، الیاف کربن، الیاف شیشه، تخته های کامپوزیت HDF و غیره عالی هستند.

تیغ دندانه ای

تیغ مته ای آردن

این نوع تیغ عمدتاً برای سوراخ‌کاری قطعات کار استفاده می شود. تیغ های مته ای دارای لبه های کناری هستند، بنابراین به غیر از سوراخ کاری نمی توانند در جهت افقی نیز کار کنند. این تیغ ها می توانند سوراخ هایی با قطر و عمق متفاوت ایجاد کنند و دقیقاً مانند یک مته برای دریل عمل می کنند.

تیغ مته ای آردن

تیغ نامنظم سه بعدی

این نوع تیغ برش برند آردن در واقع نوعی تیغ مخروطی با زاویه مخروط بزرگ تر در نوک است. این تیغ برش را تیغ بلبرینگی نیز می نامند. بنابراین ما اغلب آن‌ها را جزء تیغ های بزرگ دسته بندی می کنیم.

این تیغ ها قادر به حکاکی و شیار زدن بر روی انواع مختلف چوب طبیعی و مصنوعی هستند. سر این تیغ ها می تواند به هر شکلی باشد، بنابراین کاربر باید بر اساس نوع کاری که می خواهد انجام دهد، سر تیغ را انتخاب کند. این تیغ از نظر شکل به انواع مختلف اعم از دم چلچله ای، بانکی، دوراهه و پخ لبه تقسیم می شوند.

تیغ نامنظم سه بعدی

تیغ شیار زن Up cut

این شیار زن مارپیچی از نوع UP-Cut است به این معنا که جهت چرخش پیچ الماسه ها به سمت بالا است. این تیغ برای برش مواد نسبتاً ضخیم ایدئال مناسب است اما برای مواد نازک و نرم توصیه نمی شود.

در حین پردازش، نیروی رو به بالا می تواند تراشه ها را به سمت بالا بکشد، در نتیجه سطح برش خورده را از سطح بالا جدا می کند. بنابراین قطعه باید به طور ایمن در محل نگه داشته شود. این نوع بیت های روتر CNC هر زمان که در قسمت پایین قطعه کار به بهترین پایان نیاز باشد، استفاده می شود.

تیغ شیار زن Up cut

تیغ شیار زن Down cut

این شیار زن مارپیچی از نوع Down-Cut است به این معنا که جهت چرخش پیچ الماسه ها به سمت پایی است. این نوع تیغ برش برند آردن برای مواد نازک و انعطاف پذیر مناسب است اما برای سوراخ‌کاری ایدئال نیستند. تیغ شیار زن Down-Cut عمدتاً هنگامی که به سطح برش در بالای قطعه کار نیاز است استفاده می شود.

کلام آخر

انواع تیغ برش برند آردن را در بالا معرفی کردیم، حالا می توانید بر حسب نوع کاری که قصد انجامش را دارید، تیغه مناسب را خریداری کنید. برای کیفیت بالا در برش، شیار زدن و حکاکی روی محصولات چوبی، استفاده از تیغ مناسب ضروری است. به همین دلیل، تولیدات برند آردن می توانند انتخاب اول بسیاری افراد باشند.

نظرات کاربران