روکش وکیوم ممبران ایرانی و تفاوت آن با روکش های چینی و کره ای

دسته بندی : صنعت PVC

کابینت ممبران یکی از محبوب ترین انواع کابینت در کشور ما است. ممبران به دلیل قیمت منطقی و ظاهر زیبا و متنوع دارای طرفداران زیادی است و هر روزه بر تعداد این طرفداران افزوده می شود. ورق ممبران که انواع کابینت با آن ساخته می شود، عمدتاً از جنس ام دی اف با روکش ممبران است؛ اما روکش ممبران نیز دارای انواع مختلفی است. روکش وکیوم ایرانی و چینی را می توان پرکاربردترین انواع روکش برای ساخت پنل های ممبران دانست. روکش ممبران کره ای نیز دارای قیمت و کیفیت بالاتری است و در برخی انواع کابینت استفاده می شود. در صورتی که در جستجوی تفاوت این سه نوع روکش ممبران هستید، تا پایان این مطلب با وارناسا همراه باشید.

چرا روکش ممبران؟

ام دی اف خام طرفداران اندکی دارد. علاوه بر ظاهر ساده، کیفیت ام دی اف به تنهایی چنگی به دل نمی زند و مقاومت آن در برابر رطوبت و دیگر عوامل محیطی اندک است. همین مسئله باعث می شود که تولیدکنندگان کابینت از روکش های متنوعی در ساخت محصولات خود استفاده کنند.

روکش هایی نظیر ممبران، های گلاس، ملامینه و لترون برای پوشش ام دی اف استفاده می شود. این روکش ها علاوه بر افزایش طول عمر کابینت، ظاهر آن را نیز بسیار زیباتر می کنند. از این میان، روکش وکیوم یا روکش ممبران را می توان جزء پرطرفدارترین انواع روکش به شمار آورد.

چرا روکش ممبران؟

کابینت ممبران از سه جزء اساسی تشکیل شده است؛ مغز و بخش عمده این نوع کابینت از ام دی اف است؛ یک لایه چسب وکیوم روی آن اعمال شده و در نهایت نیز روکش وکیوم که عمدتاً از جنس پی وی سی است روی کابینت استفاده می شود.

عوامل تأثیرگذار بر کیفیت کابینت ممبران

عوامل متعددی بر کیفیت کابینت ممبران تأثیر گذار است. همین مسئله باعث شده که قیمت تمام شده یک متر کابینت ممبران متغیر باشد. از مهم‌ترین عواملی که بر کیفیت و در نهایت قیمت کابینت ممبران تأثیرگذار هستند، موارد زیر را می توان نام برد:

کیفیت ام دی اف

بخش اصلی کابینت ممبران را ام دی اف تشکیل می دهد. ام دی اف دارای انواع مختلفی است و هر نوع دارای کیفیت های متفاوتی است. برای مثال می توان از ام دی اف کاستامونو (قسطمونی) و ام دی اف واناچای اشاره کرد. کاستامونو محصول ترکیه بوده و واناچای نیز از محصولات کشور تایلند است.

عوامل تأثیرگذار بر کیفیت کابینت ممبران

برندهای ایرانی هم در این زمینه در حال فعالیت هستند. شرکت های پارس، کیمیا و آرین سینا از برندهای معتبر بازار ایران به شمار می روند.

کیفیت چسب وکیوم

برای پوشش ام دی اف با روکش وکیوم نیاز به یک نوع چسب تحت عنوان چسب وکیوم است. این چسب نیز انواع مختلفی داشته و کیفیت آن مستقیماً روی کیفیت کابینت ممبران تأثیرگذار است. محصولات کشور آلمان را در این زمینه می توان جزء بهترین ها دانست.

چسب وکیوم دارای دو نوع اصلی تک جزئی و دو جزئی است. چسب وکیوم تک جزئی به تنهایی قابل استفاده روی ام دی اف است و بهترین نوع آن محسوب می شود. برند بایر (Bayer) محصول کشور آلمان حرف اول را در زمینه چسب وکیوم می زند.

کیفیت چسب وکیوم

کیفیت روکش ممبران

شاید اصلی ترین عامل در کیفیت نهایی کابینت ممبران را بتوان روکش وکیوم یا ممبران دانست. انواع روکش وکیوم در بازار موجود است و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

روکش وکیوم ایرانی جزء پرکاربردترین روکش های وکیوم است و قیمت آن نیز نسبت به دیگر محصولات منطقی تر است. روکش های وکیوم چینی نیز در بازار به وفور پیدا می شوند و کیفیت آن‌ها را می توان همسطح با محصولات ایرانی و حتی پایین تر از آن‌ها به شمار آورد. روکش وکیوم کره ای نیز جزء بهترین ها و گران قیمت ترین انواع روکش ممبران است.

در خصوص انواع روکش وکیوم ایرانی و خارجی در ادامه مطلب به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد. همچنین در مقاله روکش چوب طبیعی نیز به توضیحات جالبی در زمینه انواع روکش ها پرداخته ایم.

توانایی و مهارت تولیدکننده و استادکار

اگر تمام مواد اولیه کابینت دارای بهترین کیفیت باشند اما استادکار در تهیه کابینت مهارت کافی نداشته باشد، محصول نهایی از کیفیت مناسبی برخوردار نخواهد بود. استادکار باعث می شود تمام محصولات به درستی مورد استفاده قرار گرفته و کابینت ممبران به درستی تهیه شود.

همچنین ورق ممبران مورد استفاده استادکار نیز توسط شرکت های مختلفی تولید می شود. اگر این ورق کیفیت بالایی نداشته باشد، محصول نهایی پایین تر از سطح انتظارات شما خواهد بود.

کیفیت دستگاه وکیوم

حتی اگر بهترین استادکار، تولیدکننده و مواد اولیه را در اختیار داشته باشید، دستگاه وکیوم غیراستاندارد می تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد. همچنین مهارت کافی در استفاده از این دستگاه نیز بسیار مهم است.

این دستگاه به وسیله چسب وکیوم در فشار و حرارت بالا، روکش وکیوم را روی ام دی اف خام اعمال می کند. دما و میزان فشار دستگاه باید متناسب با نوع چسب، نوع روکش و جنس ام دی اف باشد. همین مسئله مهارت استفاده از دستگاه را بسیار ضروری می کند.

توانایی و مهارت تولیدکننده و استادکار

انواع روکش وکیوم از نظر کشور سازنده

همان طور که صحبت شد، روکش وکیوم دارای انواع مختلفی است و برندهای ایرانی، چینی و کره ای را می توان پرطرفدارترین انواع روکش وکیوم در ایران به شمار آورد. هرکدام از این روکش ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد.

روکش وکیوم ایرانی

روکش وکیوم ایران پرطرفدارترین نوع روکش وکیوم است. قیمت این محصول بسیار معقول بوده و کیفیت آن نیز در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. اگر از ام دی اف با کیفیت و چسب مرغوب استفاده شود، روکش وکیوم ایرانی را می توان بهترین گزینه برای تولید کابینت ممبران به شمار آورد.

روکش وکیوم چینی

روکش وکیوم چینی نیز در بازار ایران بسیار پرکاربرد است. قیمت آن نسبتاً با نمونه های ایرانی برابری می کند و کیفیت آن نیز مشابه و در برخی موارد پایین تر از محصولات ایرانی است. معمولاً روکش ممبران به تنهایی در بازار عرضه نمی شود و پنل های ممبران آماده (شامل ام دی اف با روکش پی وی سی) را می توانید تهیه کنید. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که در پنل تهیه شده از تمام محصولات مرغوب استفاده شده باشد.

روکش وکیوم کره ای

در نهایت نیز روکش وکیوم کره ای را می توان بهترین نوع روکش وکیوم به شمار آورد. با اینکه قیمت این نوع روکش به نسبت روکش وکیوم ایرانی و چینی بالاتر است، اما کیفیت آن را می توان یک سر و گردن بالاتر از آن دو به حساب آورد. روکش وکیوم کره ای نیز از محصولات پرطرفدار در بازار ایران است، اما قیمت آن باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان از آن دوری کنند.

دقت کنید که اگر روکش شما از جنس کره ای باشد اما چسب نامرغوبی استفاده کنید، محصول نهایی ممکن است بسیار بی کیفیت تر از محصولات ایرانی و چینی تمام شود. در مجموع تمام مراحل تولید و پیاده سازی کابینت ممبران به یکدیگر پیوسته است. بدین ترتیب مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت کابینت را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • کیفیت ام دی اف خام (محصولات ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، کره، آلمان و تایلند)
  • کیفیت چسب وکیوم (آلمانی)
  • کیفیت روکش وکیوم (ایرانی، کره ای یا چینی)
  • تولیدکننده پنل وکیوم (و مهارت آن در استفاده از دستگاه وکیوم)
  • کیفیت دستگاه وکیوم
  • مهارت استادکار در اجرای پروژه کابینت سازی

بدین ترتیب می توانید با دقت در انتخاب موارد بالا از کیفیت نهایی محصول خود اطمینان حاصل کنید. تجربه شما در استفاده از کابینت ممبران چگونه است؟ محصولات کدام کشور را استفاده کرده اید و کدام یک را بیشتر می پسندید؟ به روکش وکیوم ایرانی تمایل دارید یا انواع چینی و کره ای را می پسندید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله وارناسا در میان بگذارید.

نظرات کاربران