یراق آلات ام دی اف (MDF) – راهنمای خرید یراق برای کابینت MDF

دسته بندی : صنعت چوب

هنگام سفارش کابینت، یکی از واژه هایی که احتمالاً کمتر به گوش مشتری می رسد، یراق آلات ام دی اف است. یراق آلات MDF به آن دسته از محصولات جانبی گفته می شود که وظیفه کارکرد صحیح و بهتر محصول را دارند. همچنین توسط یراق کابینت MDF ظاهر بسیار بهتری می توان دریافت کرد. از آنجا که در بسیاری از موارد استفاده از یراق در کابینت توسط کابینت ساز انجام می شود و مصرف کننده نهایی یراق کابینت را انتخاب نمی کند در این مطلب قصد داریم انواع یراق آلات ام دی اف را با همدیگر بررسی کرده و در مسیر خریدی بهتر و آگاهانه با یکدیگر تبادل اطلاعات کنیم. ادامه مطلب را با مجله وارناسا همراه باشید.

احتمالا بسیاری از کابینت سازان انواع یراق آلات را می شناسند، اما در این مقاله سعی کردیم انواع یراق آلات مورد استفاده در کابینت را معرفی کنیم تا کابینت سازها را با این یراق آلات بیشتر آشنا کنیم. راستی اگر علاقه مندید با نرخ اتحادیه کابینت سازان در سال 99 نیز آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در این زمینه تهیه کرده ایم را مطالعه کنید.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

آشنایی با انواع یراق آلات

هر محصول چوبی برای اتصال و کارکرد صحیح نیاز به ابزارهایی دارد که آن‌ها را یراق آلات گویند. این مسئله در خصوص کابینت و ام دی اف نیز صادق است. یراق آلات MDF به آن دسته از محصولات جانبی گفته می شود که تمام قطعات برش داده شده ام دی اف از جمله درب و کشوها را به یکدیگر متصل می کند. برخی از این یراق آلات اساسی بوده و برای کارکرد صحیح محصول ضروری هستند. برخی نیز جنبه تزئینی دارند.

آشنایی با انواع یراق آلات

یراق کابینت MDF ممکن است فلزی، پلاستیکی، شیشه ای یا چوبی باشد. یراق آلات فلزی از محبوب ترین و پرکاربردترین محصولات بازار هستند. با این وجود، یراق آلات شیشه ای نیز به دلیل ظاهر خاص و زیبا برای برخی محصولات از جمله کابینت های گلاس مورد استفاده قرار می گیرند.

یراق آلات پلاستیکی نیز به دلیل قیمت پایین برای برخی افراد گزینه مناسبی است. یراق آلات چوبی نیز به دلیل احساس نشاط آور چوب و طبیعت می تواند گزینه جذابی باشد. البته برخی افراد دوست دارند یراق آلات ام دی اف را از جنسی متفاوت از جنس کابینت انتخاب کنند تا به لحاظ بصری جذابیت بیشتری داشته باشد.

برخی از شاخص ترین انواع یراق آلات MDF به شرح زیر هستند:

  • بست آتاژور
  • پایه سقفی
  • پایه کابینت
  • پریز و روشنایی
  • پیچ
  • جک
  • چرخ
  • دستگیره
  • ریل
  • زیر سری
  • فلنج
  • قفل
  • گونیا
  • لولا
  • لوله
  • مگنت
  • یراق درب ریلی

برخی از شاخص ترین انواع یراق آلات MDF

البته ممکن است بسته به نوع کابینت و نحوه ساخت آن برخی یراق آلات دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند اما موارد اشاره شده از معروف ترین انواع یراق کابینت ام دی اف هستند که در ادامه به شرح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

بست آتاژور

بست آتاژور یکی از انواع یراق آلات ام دی اف است که معمولاً برای نگهداری طبقه کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. جنس بست آتاژور معمولاً از آلیاژ بسیار مستحکم زاماک بوده و عمده استفاده آن نیز برای نگهداری صفحات شیشه ای است. این بست می تواند به صورت افقی و عمودی مورد استفاده قرار گیرد.

بست آتاژور

پایه سقفی

بسته به نوع طراحی و ساختار کابینت، پایه سقفی از دسته یراق آلات ام دی اف است که می تواند به سقف کابینت متصل شده و لوازم و طبقات را نگهداری کند. جنس این یراق نیز باید بسیار مستحکم باشد تا بتواند وزن های سنگین را تحمل کند. معمولاً جنس پایه سقفی از فلز است.

پایه سقفی

پایه کابینت

برای اینکه کابینت زمینی بتواند روی زمین قرار گرفته و مهمتر از همه، با سطح آشپزخانه فاصله کافی داشته باشد، از پایه کابینت استفاده می کنند. پایه کابینت از جمله یراق آلات ام دی اف به شمار می رود که باید بسیار مستحکم بوده و توان تحمل وزن زیادی را داشته باشد. تمام وزن کابینت زمینی به علاوه لوازمی که روی آن قرار می گیرند، بر پایه کابینت سنگینی می کند. به همین دلیل استحکام آن بسیار مهم است.

پایه کابینت

مکانیزم پایه کابینت معمولاً به شیوه ای طراحی می شود که بتواند به سادگی و با یک چرخش ارتفاع آن تغییر کند. این تغییر ارتفاع برای طراز کردن کابینت اهمیت زیادی دارد. جنس این یراق معمولاً از فلز یا پلاستیک است.

پریز و روشنایی

زیبایی و ظاهر یکی از ارکان اساسی یک آشپزخانه مدرن است. امروزه با تغییر الگوهای طراحی و دکوراسیون، روشنایی به یکی از اصول اساسی دکوراسیون منزل تبدیل شده است. روشنایی کابینت نیز یکی از مواردی است که بیشتر افراد در نظر می گیرند. روشنایی کافی جدای از زیبایی می تواند به پیدا کردن لوازم مورد نیاز در سریع ترین زمان ممکن کمک کند. روشنایی کابینت معمولاً از جنس ال ای دی های متمرکز هستند.

پریز و روشنایی

پریز نیز یکی از لوازمی است که امروزه در تمام کابینت ها برای استفاده لوازم برقی تعبیه می شود. به خصوص در کابینت های جزیره‌ای، وجود پریز بسیار ضروری است. برخی پریزها دارای ورودی USB برای برخی لوازم هستند.

پریز برای کابینت ام دی اف

پیچ

هیچ آشپزخانه ای و هیچ کابینتی بدون پیچ در جای خود مستقر نمی شود. شاید پیچ از جمله یراق آلات بسیار ساده باشد اما بدون شک میزان اهمیت آن از اندازه آن بیشتر است. پیچ ها معمولاً فلزی و از جنس فولاد هستند اما در برخی موارد ممکن است از پیچ های پلاستیکی و حتی چوبی نیز استفاده شود.

پیچ

جک

جک کابینت یکی از ضروری ترین یراق آلات ام دی اف است که امروزه در بیشتر کابینت ها استفاده می شود. جک کابینت انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کابینت و نیازهای صاحب آن می تواند تعبیه شود. مکانیزم باز و بسته شدن جک ها معمولاً در سه جهت است: به سمت بالا، پایین و طرفین. جک هایی که به سمت بالا باز می شوند برای کابینت های هوایی هستند. جک هایی که به سمت پایین باز می شوند، برای کابینت های زمینی کاربرد دارند. جک هایی نیز که از طرفین (چپ و راست) عمل می کنند، برای هر نوع کابینتی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

جک

ساختار جک ها نیز متنوع است. جک های ساعتی، بازویی، اتوبوسی، پمپی و اونتوس از معروف ترین انواع جک کابینت هستند. جک های پمپی دارای مکانیزم آرام بند هستند و طرفداران زیادی دارند.

چرخ

در کابینت ها معمولاً از پایه ثابت استفاده می شود اما در برخی انواع کابینت می توان از چرخ استفاده کرد. بخصوص در کابینت های جزیره که معمولاً در آشپزخانه تغییر مکان می دهند. معمولاً چرخ کابینت ها دارای مکانیزم قفل شونده هستند تا از حرکت های ناخواسته چرخ جلوگیری شود.

چرخ

دستگیره

دستگیره نیز از اساسی ترین یراق آلات ام دی اف به شمار می رود. تنوع دستگیره درب کابینت بسیار بالا است و در انواع جنس های فلزی، پلاستیکی، چوبی و شیشه ای تولید می شود.

دستگیره

ریل

ریل نیز از جمله یراق آلات MDF است که برای سهولت در باز و بسته کردن کشوهای کابینت به کار برده می شود. ریل ها معمولاً دارای یک محور فلزی هستند و توسط غلتک های کوچکی به باز و بسته شدن ساده کشوها کمک می کنند. ریل ها بسیار پرکاربرد هستند و علاوه بر کابینت تقریباً در هر محصولی که دارای کشو باشد، یافت می شود.

ریل

یراق درب ریلی

حرکت درب ها روی ریل انجام می شود. با این وجود، این یراق درب ریلی است که حرکت آرام و بی صدای درب را به شما هدیه می دهد. این یراق معمولاً توسط پیچ بر روی ریل سوار شده و به درب و کشوها متصل می شود. حرکت غلتک و مکانیزم فنری آن باعث می شود که بدون احساس هیچ گونه صدا یا اصطکاکی درب یا کشو باز شود.

یراق درب ریلی

زیر سری

زیر سری از جمله یراق آلات ام دی اف است که معمولاً افراد عادی به آن توجه نمی کنند اما کابینت سازان از اهمیت آن با خبرند. زیر سری یراقی است که توسط پیچ به بخشی از کابینت متصل می شود و می تواند انواع محور و لوله رگال را مهار کند. کاربرد زیر سری بسیار شبیه به پایه سقفی است.

زیر سری

فلنج

فلنج ابزاری است جهت اتصال شیشه با چوب و فلز که خود از جنس فلز ساخته می شود. فلنج معمولاً توسط چسب UV باعث اتصال شیشه و چوب (یا فلز) می شود.

فلنج

قفل

قفل کابینت برای خانواده هایی که دارای کودک هستند ضروری است. قفل کابینت از جمله یراق آلات ام دی اف است که در مکانیزم های متفاوتی تولید می شود. برخی از قفل ها دارای ساختار یکپارچه هستند. بدین منظور که با یک قفل می توان همزمان تمام کشوهای کابینت را قفل نمود. امروزه قفل های الکترونیکی نیز بدین منظور تولید می شود.

قفل

گونیا

گونیا نیز از جمله یراق آلات ام دی اف است که ساختاری شبیه به زیر سری و پایه سقفی دارد. گونیا وسیله ای برای نگهداری طبقات درون کابینت است. مکانیزم آن بسیار ساده است و جنس آن نیز بسیار ضخیم و معمولاً از ورق ۱٫۵ الی ۴ میلی متری ساخته می شود.

گونیا

لولا

لولا وسیله ای برای اتصال انواع درب به بدنه اصلی کابینت است. لولا توسط پیچ به درب و کابینت متصل می شود. کیفیت آن بسیار مهم است چراکه در دفعات بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت نداشتن کیفیت مناسب، به سرعت از کار می افتد.

لولا

لوله

لوله نیز در بسیاری از کابینت ها استفاده می شود. از لولا در کابینت های هوایی و بالای سینک جهت آویزان کردن ظروف بسیار استفاده می شود. لوله ها معمولاً توسط زیر سری و پایه سقفی مهار می شود.

لوله

مگنت

مگنت نیز یکی از ابزارهای پرکاربرد در تولید کابینت های مدرن است. مگنت به شما این امکان را می دهد که بدون داشتن دستگیره کابینت خود را باز و بسته کنید. مکانیزم مگنت به شیوه ای است که با فشار دادن اندک درب کابینت، فاصله اندکی بین درب و چارچوب آن می افتد. اکنون کافی است درب را بکشید تا کاملاً باز شود.

مگنت

مگنت باعث می شود که درب کابینت محکم در جای خود قرار گیرد و برای کودکان خردسال نیز باز و بسته کردن آن آسان نخواهد بود. یکی از معایب مگنت این است که معمولاً جای لکه حاصل از لمس دست ها روی درب کابینت بر جای می ماند.

مگنت های ساده دیگری نیز وجود دارند که در محل قفل و بین درب و چارچوب قرار می گیرند. بدین ترتیب باعث می شوند که درب در محل خود محکم ثابت شود و از باز و بسته شدن بی خود درب بدون قفل کردن جلوگیری می کند.

اگر مورد خاصی را از قلم انداختیم و از نظر شما اهمیت زیادی در میان یراق آلات ام دی اف دارد، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید. از نظر شما کدام یک از موارد ذکر شده ضروری نیست و می توان آن را نادیده گرفت؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله وارناسا در میان بگذارید.

نظرات کاربران

در توضیحات تکمیلی اعلام شود که هر کدام ازموارد یاد شده متقاضی از چه جنس و کیفیت و متریال استفاده کند بطور مثال اگه قرار مگنت کابینت بگیره از چه جنس و متریال با کاربرد خوب خریداری کند لطفا در توضیحات اضافه گردد مرسی