کابینت های گلاس چیست؟ در مورد کابینت هایگلاس بیشتر بخوانید!

دسته بندی : صنعت PVC

کابینت های گلاس را می توان یکی از پرطرفدارترین انواع کابینت دانست. هایگلاس با ظاهری شفاف و صیقلی ظاهری مدرن به آشپزخانه شما می دهد و ویژگی های متعدد آن باعث شده که طرفداران بی‌شماری داشته باشد. های گلاس از نوعی پلیمر ساخته می شود که شفافیت آن از شیشه بیشتر بوده و میزان سختی آن به حدی است که آن را در تولید کابینت و دیگر اثاثیه منزل ایدئال کرده است. در این مطلب از وارناسا قصد داریم کابینت های گلاس و ویژگی های شاخص آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

385,000 تومان385,000 تومانخرید کنید

کابینت های گلاس چیست؟

کابینت های گلاس از دو بخش عمده تشکیل شده است. بخش اصلی و مغز کابینت از جنس ام دی اف است؛ بنابراین کابینت با جنس های گلاس خالص وجود خارجی ندارد. سطح ام دی اف با مواد متعددی پوشانده می شود که ورق های گلاس یکی از آن‌ها است.

کابینت های گلاس چیست؟

البته معمولاً تنها یک طرف ام دی اف با های گلاس پوشش داده می شود. بخش دیگر ام دی اف که در داخل کابینت قرار گرفته و قابل مشاهده نیست، معمولاً با مواد دیگری همچون ملامینه پوشش داده می شود؛ بنابراین، سطح رویه کابینت های گلاس معمولاً با سطح درونی آن متفاوت است.

ورق های گلاس از نوعی پلیمر تحت عنوان پلی متیل متاکریلات ساخته می شود. نام تجاری این ماده نیز پلکسی گلاس است؛ بنابراین پلکسی گلاس را می توان ظاهر کابینت های گلاس و ورق ام دی اف را باطن آن دانست.

واژه «های گلاس» (High Gloss) در زبان انگلیسی به معنی شفافیت بالا است و همین واژه گویای ظاهر براق و صیقلی کابینت های گلاس است.

ورق های گلاس AGT و AGE را می توان دو نوع از بهترین و پرطرفدارترین انواع ورق های گلاس به شمار آورد. ورق AGT ساخت کشور ترکیه است و مقاومت بالای آن در برابر آب و رطوبت باعث شده که تولیدکنندگان زیادی در ساخت کابینت و دیگر محصولات خود از آن استفاده کنند.

ویژگی های اصلی کابینت های گلاس

کابینت های گلاس با مغزی ام دی اف و روکش پلکسی گلاس در دکوراسیون مدرن جایگاه ویژه ای دارد. خصوصیات منحصر به فرد کابینت های گلاس باعث شده که افراد زیادی برای چیدمان آشپزخانه خود از این محصول استفاده کنند.

ویژگی های اصلی کابینت های گلاس

شاید بتوان ظاهر براق و بسیار زیبای کابینت های گلاس را به تنهایی عامل کلیدی در تهیه این نوع کابینت به شمار آورد. در ادامه بارزترین خصوصیات کابینت های گلاس را با شما در میان خواهیم گذاشت.

جنس کابینت

همان طور که اشاره شد، جنس اصلی کابینت های گلاس از ام دی اف و پلکسی گلاس است. ام دی اف به تنهایی ظاهر جذابی ندارد و مدت زیادی است که تولیدکنندگان کابینت از روکش هایی برای جذابیت بیشتر محصولات خود استفاده می کنند.

پلی متیل متاکریلات با نام تجاری پلکسی گلاس یکی از مواردی است که روی ام دی اف استفاده شده و ظاهر متفاوت و جذابی به آن می دهد. در حقیقت، پلکسی گلاس را می توان یک نوع پلاستیک بسیار سخت و شفاف دانست.

رنگ کابینت

پلکسی گلاس در انواع رنگ و طرح ها قابل تهیه است. از آنجایی که روکش هایگلاس از نوعی پلاستیک ساخته شده است، تقریباً هر رنگی را می توان در تولید آن استفاده کرد. همین عامل باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

رنگ کابینت

بافت کابینت

سطح کابینت های گلاس بسیار صاف و صیقلی است. در حقیقت میزان شفافیت پلکسی گلاس از شیشه نیز بیشتر است. البته چگالی آن از شیشه کمتر است اما استحکام بسیار قابل قبولی دارد. چگالی پلکسی گلاس حدود ۱۱۸۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

یکی از ویژگی های بارز های گلاس این است که به سادگی می توان آن را خیس کرده و با دستمال مرطوبی آن را تمیز کرد. در حقیقت دستمال مرطوب شفافیت آن را اضافه می کند. آب روی سطح آن نفوذ نمی کند و به سادگی روی آن سر می خورد.

البته همان طور که اشاره شد، به دلیل کاهش هزینه ها معمولاً تنها یک طرف ورق های گلاس با پلکسی گلاس پوشش داده می شود. طرف دیگر اغلب با ملامینه پوشش داده می شود که دارای قیمت پایین تری است و میزان مقاومت آن در برابر رطوبت پایین تر است.

راستی اگر میخواهید اطلاعاتی هم در مورد کابینت ممبران داشته باشید و فرق آن را با هایگلاس بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت ممبران و هایگلاس را از دست ندهید.

مزایای کابینت های گلاس

هرکدام از انواع کابینت مزایا و معایب خاص خود را دارند. در خصوص کابینت های گلاس مزیت ها بسیار بیشتر از معایب است. در حقیقت معایب این کابینت به حدی اندک است که می توان آن را نزدیک به صفر دانست.

مزایای کابینت های گلاس

ظاهر و زیبایی

بدون شک اولین ویژگی که بیشتر خانواده ها را به سمت کابینت های گلاس جذب می کند، ظاهر و زیبایی آن است. های گلاس ظاهر بسیار براقی دارد. ترکیب این شفافیت با رنگ های بیشمار باعث شده که در آشپزخانه شما رقص رنگ بر پا شود.

کابینت های گلاس معمولاً در دکوراسیون مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود که ظاهر آشپزخانه شما به کلی متحول شود.

مناسب آشپزخانه با نور اندک

مناسب آشپزخانه با نور اندک

پلکسی گلاس از شیشه شفافیت بیشتری دارد. شفافیت بالا باعث می شود که نور را کاملاً انعکاس دهد و آشپزخانه شما را از یک محیط تاریک و کوچک به یک فضای بزرگ و پرنور تبدیل کند.

وجود نور زیاد معمولاً باعث بزرگ‌تر جلوه کردن فضا می شود. بخصوص اگر نورپردازی و دکوراسیون صحیحی ر آشپزخانه به کار گرفته شده باشد. البته این جمله بدین معنا نیست که این کابینت برای آشپزخانه بزرگ مناسب نیست. برعکس، در صورت استفاده درست از رنگ ها، این کابینت در آشپزخانه های بزرگ یک گوهر نایاب است.

طول عمر بالا

هرچه یک محصول در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد، طول عمر آن نیز بالاتر می رود. کابینت های گلاس بیشترین مقاومت را در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد و به همین دلیل طول عمر بالایی نیز نسبت به دیگر انواع کابینت دارد.

طول عمر بالا

مقاومت بالا در برابر رطوبت، آن را گزینه ای مناسب برای مناطق شرجی شمال و جنوب کشور تبدیل کرده است.

نگهداری ساده

نگهداری و نظافت کابینت های گلاس به سادگی کشیدن یک دستمال مرطوب روی سطح آن است. نیازی به هیچ پاک کننده ای ندارد و تنها با کشیدن دستمالی مرطوب روی سطح آن، شفافیت خود را دوباره به دست می آورد.

در صورتی که بافت چربی نیز روی آن وجود دارد، به سادگی با آب و صابون می توانید سطح آن را تمیز کنید. البته باید دقت کرد که این نوع کابینت نیاز به نظافت مداوم دارد. در صورتی که مدت زیادی از تمیز کردن آن خودداری کنید، ممکن است بافت آن آسیب دیده و سطح براق و صیقلی آن را از دست بدهید.

مناسب انواع دکوراسیون

با اینکه های گلاس بیشتر مناسب دکوراسیون مدرن است اما رنگ های تیره و پررنگ آن در دکوراسیون سنتی نیز بسیار پرکاربرد است.

ترکیب دکوراسیون سنتی و برخی المان های مدرن می تواند ظاهر جذابی به منزل و آشپزخانه شما بدهد. سعی کنید از رنگ های غنی استفاده کرده و از تنوع بسیار زیاد رنگ در دکوراسیون سنتی خودداری کنید.

تنوع طرح و رنگ

یکی از بزرگ‌ترین مزایای های گلاس این است که روکش پلکسی گلاس را در هر طرح و رنگی می توان پیدا کرد. کافی است خودتان جستجوی ساده ای برای انواع رنگ های گلاس داشته باشید و تنوع بیش از حد رنگ این محصول را مشاهده کنید.

مناسب انواع دکوراسیون

معایب کابینت های گلاس

با اینکه مزایای زیادی برای این کابینت وجود دارد، اما هیچ محصولی بدون عیب نیست. کابینت های گلاس نیز دارای معایب منحصر به خود است که برخی از آن‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مستعد خط و خش

هر محصولی که دارای سطح بسیار صاف و صیقلی باشد، به مرور سطح آن خش برمی دارد. های گلاس نیز از این قاعده مستثنا نیست. بخصوص اگر کودکان زیاد و بیش فعالی در منزل وجود داشته باشند، سطح این کابینت می تواند به مرور خش بردارد.

همچنین اگر برای مدت زیادی سطح آن را تمیز نکنید، ذرات کوچک ماده روی آن انباشته شده و در سایش با لوازم آشپزخانه ایجاد خش می کند. به همین دلیل باید مرتب سطح آن را تمیز کنید.

سطح لکه پذیر

سطح صاف و صیقلی همچنین مستعد لکه است. بخصوص اگر کودکان شما با دستان چرب خود مرتب در حال گردش در آشپزخانه باشند. پیشنهاد می کنیم که یک دستمال مخصوص کابینت خود داشته باشید و مرتب سطح آن را تمیز کنید.

به هیچ عنوان از دستمال های دارای بافت زبر استفاده نکنید. همچنین از شوینده های قوی شیمیایی برای تمیز کردن آن پرهیز کنید. بهترین ماده برای تمیز کردن پلکسی گلاس، آب معمولی یا آب و صابون است.

معایب کابینت های گلاس

انعکاس زیاد نور

روشنایی و سطح صاف و صیقلی می تواند جذاب باشد اما گاهی اوقات باعث شلوغی بیش از حد و سردرگمی در طراحی می شود. بخصوص اگر با اصول اولیه طراحی و دکوراسیون آشنایی نداشته باشید، این مسئله جدی تر خواهد شد.

نحوه نگهداری از کابینت های گلاس

کابینت های گلاس ممکن است به مرور زمان خش برداشته یا رنگ آن مات و کدر شود. به همین دلیل در نگهداری آن باید مواردی را رعایت کرد.

اول از همه، تمیز کردن مداوم کابینت است. سعی کنید مرتب سطح کابینت را از ذرات گرد و غبار و چربی محافظت کنید. آب معمولی یا آب و صابون همراه یک دستمال لطیف بهترین گزینه هستند.

پس از مدتی اگر جرم بیشتری روی کابینت مشاهده شد، از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. یک فنجان سرکه، دو فنجان آب و یک قاشق جوش شیرین را ترکیب کرده و به آرامی و با یک پارچه لطیف سطح کابینت را تمیز کنید. در نهایت نیز با آب معمولی مواد را به خوبی از روی کابینت تمیز کنید.

کابینت های گلاس را باید از نور مستقیم خورشید محافظت کرد. در صورتی که نور خورشید به کابینت شما می تابد، حتماً از پرده برای محافظت از آن استفاده کنید. بخصوص در روزهای گرم تابستان که نور خورشید از پشت شیشه بسیار زیان بار خواهد بود.

جدای از چربی حاضر در آشپزخانه که در تمام منازل طبیعی است، پاشش قطرات روغن داغ نیز می تواند به کابینت شما آسیب بزند. هنگامی که قصد سرخ کردن غذایی را دارید که پاشش روغن زیادی از آن محتمل است، اطراف اجاق گاز را با کاغذ باطله پوشش دهید. همچنین بلافاصله کابینت را از چربی پخت و پز تمیز کنید.

قیمت کابینت های گلاس

قیمت کابینت های گلاس به متغیرهای زیادی وابسته است؛ اینکه هسته اصلی کابینت شما از چه جنسی باشد؛ پلکسی گلاس استفاده شده در روکش از چه نوعی باشد؛ دستمزد استادکار شما چقدر باشد؛ و یراق آلات استفاده شده در چه سطحی از مرغوبیت باشند. تمام این موارد می تواند قیمت کابینت های گلاس را دستخوش تغییر قرار دهد.

به طور میانگین می توان قیمت های زیر را برای کابینت های گلاس در نظر گرفت:

نوع کابینت تاریخ به روز رسانی قیمت اجرای پروژه (هر متر)
تمام ام‌دی‌اف های گلاس دکوپنل ۱۳۹۹/۷/۱۵ ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ تومان
کابینت های گلاس با بدنه لترون ۱۳۹۹/۷/۱۵ ۱٬۸۲۰٬۰۰۰ تومان

تجربه شما از کابینت های گلاس به چه شکلی است؟ آیا کیفیت این نوع کابینت را می پسندید؟ در آشپزخانه شما از چه نوع کابینتی استفاده شده است؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله انواع کابینت هایگلاس را از دست ندهید. در این مقاله انواع مدل های کابینت های هایگلاس را معرفی کرده ایم.

نظرات کاربران