انواع روکش نئوپان – با انواع نئوپان و روکش های آن بیشتر آشنا شوید!

دسته بندی : صنعت چوب

نئوپان یکی از محصولات بسیار پرکاربرد صنعت چوب است و در ساخت درب و کابینت به وفور استفاده می شود. انواع نئوپان در بازار موجود است که بسته به نیاز محصول نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. البته نئوپان نیز همچون ام دی اف یک محصول ثانویه چوب است. بدین منظور که از قطعات و خرده های چوب تولید می شود. از آنجایی که ظاهر این محصول تا حدودی ساده است، برای ظاهر بهتر و البته افزایش مقاومت آن از روکش نئوپان استفاده می شود. ادامه مطلب را با مجله وارناسا همراه باشید.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

نئوپان چیست؟

نئوپان یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع چوب است. نئوپان و ام دی اف به لحاظ ساختار و نحوه کاربرد شباهت های فراوانی به هم دارند. نئوپان از ترکیب خرده های چوب و چسب چوب ساخته می شود. معمولاً این خرده های چوب از دیگر صنایع چوب به دست می آید که کارکرد خود را از دست داده اند. در نتیجه با ترکیب این خرده ها با چسب و رزین و تحت فشار قرار دادن آن‌ها محصولی جدید به دست می آید که یکی از رایج ترین محصولات چوبی است.

دما نیز نقشی اساسی در ساخت انواع نئوپان ایفا می کند. توسط دمای بالا تمام قطعات و خرده های چوب به درستی به هم چسبیده و محصول نهایی از کیفیت بسیار بهتری برخوردار خواهد بود.

"</p

استفاده از خرده های نسبتاً درشت چوب (به نسبت ام دی اف) باعث می شود که مقاومت انواع نئوپان در برابر رطوبت و ابزار کمتر باشد. از این رو با انواع روکش نئوپان سعی می کنند که مقاومت آن را در برابر رطوبت و حرارت بالا ببرند.

تفاوت و شباهت ام دی اف و نئوپان

ام دی اف و نئوپان بسیار شبیه هم هستند و افراد عادی شاید نتوانند تفاوت آن‌ها را تشخیص دهند. بزرگ‌ترین تفاوت این دو در اندازه الیاف چوبی است. در ساخت ام دی اف از الیاف ریز چوب استفاده می شود؛ این در حالی است که در ساخت انواع نئوپان، خرده های نسبتاً درشت چوب به کار برده می شود.

گاهی اوقات در ساخت نئوپان از مواد شیمیایی همچون پارافین نیز استفاده می شود تا مقاومت آن در برابر رطوبت، حشرات و دیگر عوامل طبیعی افزایش یابد.

یکی از نقاط مشترک ام دی اف و نئوپان در روکش آن‌ها است. هردوی این محصولات به ندرت به تنهایی در صنایع چوب به کار برده می شود. انواع روکش نئوپان باعث می شود که ظاهر آن‌ها بسیار بهتر شود. مقاومت آن‌ها افزایش یافته و رنگ و بافت متفاوتی پیدا کنند.

تفاوت و شباهت ام دی اف و نئوپان

یکی دیگر از تفاوت های نئوپان و ام دی اف قیمت آن‌ها است. معمولاً قیمت هر متر نئوپان با روکش یکسان از یک متر ام دی اف کمتر است. دلیل آن نیز تراکم کمتر و البته مقاومت کمتر آن در برابر عوامل طبیعی است.

نئوپان وزن بسیار کمی دارد. وزن آن نسبت به ام دی اف کمتر است و به همین دلیل در ساخت برخی محصولات کاربرد بیشتری دارد. در مجموع هنگامی که قیمت، وزن کم در اولویت باشد، نئوپان حرف اول را می زند.

انواع نئوپان را بشناسید!

انواع نئوپان جهت مصارف مختلفی ساخته می شوند. نئوپان معمولاً دارای لایه های مختلفی است. برای مثال اگر به ضخامت نئوپان نگاهی بیندازید، به احتمال زیاد سه لایه یا بیشتر را مشاهده خواهید کرد. دلیل وجود این لایه ها این است که مقاومت نئوپان در برابر فشار و ضربه بیشتر شود. قطعات و خرده های چوب باعث می شوند که مقاومت آن کاهش یابد و این کاهش مقاومت با چسب چوب و لایه های متنوع جبران می شود.

انواع نئوپان را بشناسید!

انواع نئوپان را بشناسید!

نئوپان با پرس صفحه ای

پس از ترکیب قطعات چوب با چسب چوب و رزین، نوبت به پرس کردن مایع حاصل است. این مایع در معرض فشار و حرارت بالا قرار می گیرد تا مقاومت آن بالا رفته و رطوبت آن به کلی گرفته شود. نوع پرس خمیر حاصل متفاوت است که رایج ترین آن نوع صفحه ای است.

پس از اینکه خمیر اولیه تحت فشار پرس صفحه ای قرار گیرد، محصول نهایی صفحاتی یک یا چند لایه است که بعداً باید برش داده و فرم دهی شود.

نئوپان با پرس قالبی

بزرگ‌ترین تفاوت این روش با روش پرس صفحه ای در نوع پرس است. صفحاتی که با این روش خمیر نئوپان را پرس می کنند، دارای فرم و اشکال مختلفی هستند. می توان در کناره های محصول انحنا ایجاد کرد؛ انواع فرم را توسط قالب های مختلف ایجاد کرد و محصول نهایی جهت تولید کمد، تخت خواب و کابینت کاربرد بهتری خواهد داشت.

نئوپان با پرس غلطکی

در این روش نیز محصول نهایی فرم و ظاهر مشابهی با پرس صفحه ای خواهد داشت. خمیر نئوپان از میان غلتک هایی با فشار و ضخامت یکسان عبور کرده و محصول نهایی دارای بافت و ضخامت یکنواختی خواهد بود. میزان فشار و ضخامت در این روش می تواند متغیر باشد و لایه های نئوپان را نیز می توان تغییر داد و از یک لایه تا چند لایه تغییر داد.

نئوپان بافت سیمانی

نئوپان محصولی بسیار سبک و در عین حال دارای مقامت پایین است. این مقاومت پایین انواع نئوپان باعث می شود که در برابر فشار، خمش و رطوبت بسیار ضعیف باشد. گاهی اوقات برای جبران این ضعف در ساختار نئوپان از سیمان استفاده می شود.

نئوپان بافت سیمانی

نئوپان بافت سیمانی

سیمان باعث می شود که نئوپان از استحکام بیشتری برخوردار باشد. احتمالاً می دانید که سیمان با رطوبت میانه خوبی دارد و حتی رطوبت در درازمدت می تواند به استحکام سیمان بیفزاید. همین عامل باعث می شود که در ساختار برخی از انواع نئوپان از سیمان استفاده شود و محصول نهایی نئوپان سیمانی خوانده می شود. مقاومت آن و البته وزن آن نیز بیشتر از دیگر انواع نئوپان است.

انواع روکش نئوپان

اگر با انواع روکش ام دی اف آشنایی داشته باشید، می دانید که هردوی این محصولات (ام دی اف و نئوپان) نیاز به روکش دارند. همان طور که اشاره شد، روکش باعث می شود که ظاهر نئوپان بهتر شده و البته مقاومت آن نیز در برابر رطوبت و دیگر عوامل طبیعی افزایش یابد.

تقریباً هر روکشی که برای ام دی اف استفاده می شود را می توان برای نئوپان نیز به کار گرفت. برای همین مهم است که هنگام خرید هر محصول از جنس آن اطمینان حاصل کنید. اگر در این زمینه تخصص داشته باشید، وزن محصول نهایی به سادگی شما را در تشخیص جنس محصول راهنمایی می کند.

در غیر این صورت باید بخشی از چوب برش داده شود تا بتوان در خصوص جنس به کار گرفته شده در کابینت، کمد یا هر محصول دیگری اطمینان حاصل کرد. بهترین کار این است که قسمت برش داده شده جهت نصب دستگیره و لولا مشاهده شود. همان طور که قبلاً اشاره شد، ورق نئوپان دارای قطعات چوبی است که به راحتی در بافت آن قابل مشاهده است. این در حالی است که بافت ام دی اف بسیار یکنواخت بوده و تنها می توان دانه های بسیار ریز چوب را در آن پیدا کرد.

در ادامه برخی از پرکاربردترین انواع روکش نئوپان را با همدیگر بررسی خواهیم کرد.

نئوپان بدون روکش

ارزان ترین و البته بی کیفیت ترین نوع نئوپان محسوب می شود. صفحات نئوپان پس از برش به صورت مستقیم و بدون هیچ روکشی در تولید محصول نهایی استفاده می شوند. معمولاً در ساخت برخی قطعات محصول همچون طبقات کمد یا کابینت مورد استفاده قرار می گیرد.

نئوپان بدون روکش

نئوپان بدون روکش

نباید وزن زیادی روی این صفحات اعمال شود. در غیر این صورت خم شده و انحنای آن‌ها به راحتی برطرف نمی شود. همچنین باید از هرگونه رطوبت دور نگاه داشته شوند. در صورت تماس هرگونه رطوبت با صفحات بدون روکش نئوپان، سطح آن‌ها متورم شده و رنگ آن نیز تغییر می کند. استفاده از این صفحات به غیر از موارد خاص توصیه نمی شود.

روکش نئوپان ممبران

ممبران یکی از رایج ترین انواع روکش ام دی اف و نئوپان است. روکش ممبران توسط چسب و فشار بالا بر روی صفحات نئوپان استفاده شده و محصول نهایی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، حرارت و حشرات خواهد داشت. این لایه ها اندکی استحکام نئوپان را بالا می برند اما باز هم استحکام و مقاومت آن در برابر خمش و ضربه در حد و اندازه مغزی ام دی اف نخواهد بود.

روکش نئوپان ممبران در رنگ و بافت های متنوعی به بازار عرضه می شود. به همین دلیل طرفداران پرشماری دارد. می توان روکش مورد نظر را سفارش داد و مغزی آن را از نئوپان انتخاب کرد اما معمولاً صفحات آماده نئوپان در انواع طرح و رنگ ممبران در بازار موجود است و می توان از بین آن‌ها نیز انتخاب نمود.

روکش نئوپان ممبران

روکش نئوپان ممبران

روکش نئوپان هایگلاس

بزرگ‌ترین تفاوت روکش نئوپان هایگلاس با ممبران در این است که سطح آن بسیار براق و دارای حالت آینه ای است. رطوبت بلافاصله از روی آن می لغزد و برای سبک دکوراسیون منحصر به فردی استفاده می شود.

هایگلاس از ماده ای بسیار مستحکم تحت عنوان «پلکسی گلس» استفاده می شود. به همین دلیل استحکام آن بسیار بالا است. به دلیل قیمت بالا و البته وزن زیاد، معمولاً تنها یک طرف کابینت و دیگر محصولات را با این روکش می پوشانند. طرف دیگر (بخش داخلی محصول) با روکش های ارزان قیمت و سبک تر همچون لترون پوشش داده می شود.

روکش نئوپان هایگلاس

روکش نئوپان هایگلاس

روکش نئوپان چوب طبیعی

اگر ظاهر چوب را می پسندید و دوست دارید دکوراسیون منزل شما به سمت سنتی برود، نئوپان با روکش چوب طبیعی نیز در دسترس است. لایه های بسیار نازکی از چوب طبیعی روی نئوپان سوار می شود و ظاهر آن را دقیقاً مشابه چوب طبیعی می کند.

بو، بافت و ظاهر این نوع نئوپان بسیار شبیه چوب طبیعی است و قیمت آن نیز بسیار کمتر از آن است. به همین دلیل یکی از گزینه های پرطرفدار به شمار می رود.

روکش نئوپان چوب طبیعی

روکش نئوپان چوب طبیعی

روکش نئوپان لمینت

این روکش از لایه های نازک کاغذی و پلاستیک های رزین ساخته می شود. ظاهر آن می تواند براق یا مات باشد. کاربرد بسیار زیادی در صنعت کابینت سازی داشته و توسط نوار پی وی سی یا آلومینیوم روی نئوپان سوار می شود.

قیمت نئوپان با روکش لمینت بسیار منطقی است اما نوع براق آن به زیبایی نئوپان با روکش هایگلاس نیست.

روکش نئوپان لمینت

روکش نئوپان لمینت

روکش نئوپان ملامینه

به دلیل استفاده از رزین در ساختار روکش ملامینه، جهت چسباندن آن روی نئوپان نیازی به چسب نیست. مقاومت این روکش در برابر خراش و رطوبت بسیار بالا است و به سادگی می توان لبه های آن را ماشین کاری نمود.

روکش های سینکرونایز یکی از بهترین و زیباترین انواع روکش ملامینه هستند. روکش سینکرونایز در دو نوع ملامینه و ممبران موجود است و نوع ممبران آن طرفدار بیشتری دارد. ورق های سینکرونایز بافت برجسته و ظاهری دارای چوب طبیعی دارند. به همین دلیل بسیار زیباتر هستند و در انواع دکوراسیون کاربرد فراوانی دارند.

روکش نئوپان لترون

لترون یکی از ارزان ترین انواع روکش نئوپان است. این روکش معمولاً به صورت عمده برای پوشش سطح نئوپان استفاده نمی شود و کاربرد اصلی آن در نوار لبه و روکش کاری پروفیل است.

روکش نئوپان لترون

روکش نئوپان لترون

جنس این محصول بسیار ضعیف است و مقاومت آن نیز در برابر رطوبت، حرارت و خراش بسیار پایین است. گاهی اوقات به دلیل قیمت پایین در روکش داخلی کابینت ها نیز از این محصول استفاده می شود.

روکش های دیگری همچون روکش آکریلیک، UV و HPL نیز جهت پوشش سطح نئوپان مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود، همان طور که اشاره شد این روکش ها از معروف ترین و پرطرفدارترین انواع روکش نئوپان بودند. در این میان شما کدام یک را بیشتر می پسندید؟ روکش محصولات منزل شما از کدام نوع است؟ آیا از محصولات ساخته شده با نئوپان رضایت دارید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله وارناسا در میان بگذارید.

نظرات کاربران

سلام و عرض وقت بخیر
شما الان چسب ممبران موجود دارید؟ من از برندهای کلایبریت و هنکل هم میخوام اگر اصلش رو دارید اما بیشتر میخوام از چسب خودتون تهیه کنم. کی میتونم تماس بگیرم؟

    سلام دوست عزیز
    بله ما هم چسب کلایبریت داریم هم چسب ممبران. در صورتی که تمایل به سفارش داشتید میتونید با استفاده از شماره تماس های ما (در فوتر سایت) با ما در ارتباط باشید

سلام برای در کابینت مناسب هست متری چند و در انزلی و رشت شعبه دارین ممنون