راهنمای خرید انواع یراق آلات کابینت

دسته بندی : صنعت چوب

هنگام خرید کابینت آشپزخانه بخش عمده ای از توجه خریدار به جنس اصلی بدنه است. با این وجود، مواردی همچون یراق آلات از چشم پنهان نخواهد ماند. یراق آلات کابینت همچون چاشنی برای غذا اهمیت دارد. مهم نیست غذای شما تا چه اندازه مغذی باشد، هیچ غذایی بدون چاشنی خوشمزه نخواهد بود. مهم نیست خریدار باشید یا فروشنده، سازنده باشید یا تعمیرکار. یراق آلات کابینت همیشه نقش عمده ای در ظاهر و کیفیت نهایی محصول ایفا می کند. در این مطلب از مجله وارناسا قصد داریم انواع یراق آلات کابینت را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی هر محصولی که قطعات و صفحات اصلی کابینت را به یکدیگر متصل کند و همچنین به کارکرد صحیح و ظاهر بهتر آن ها کمک کند، یراق آلات گفته می شود. برخی از یراق آلات همچون پیچ و میخ جهت اتصال صفحات کابینت مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر نیز مانند دستگیره در اختیار کارکرد صحیح و ظاهر زیبای کابینت است.

معمولاً یراق آلات کابینت از یک جنس و بازه رنگ انتخاب می شوند. برای مثال ممکن است تمام یراق آلات شما از جنس فلز، چوب، شیشه، پلاستیک، سنگ یال ترکیبی از آن ها باشند.

انواع یراق آلات کابینت

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

انواع یراق آلات کابینت

انواع یراق آلات کابینت به لحاظ جنس در بازار موجود است و معمولاً کابینت سازان بسته به جنس و طرح و رنگ کابینت از یکی از این موارد استفاده می کنند. همچنین انواع یراق آلات کابینت به لحاظ کارکرد نیز در بازۀ گسترده ای وجود دارند. هر کدام از آن ها کارکرد متفاوتی داشته و برای مقاصد مختلفی استفاده می شوند. ممکن است برخی از این موارد هیچگاه به گوشتان نخورده باشد و از آن استفاده نکرده باشید. برخی از آن ها نیز کارکرد بسیار گسترده ای داشته و عملاً در نبود آن ها ساخت کابینت غیرممکن خواهد بود.

انواع یراق آلات کابینت به لحاظ جنس

همان طور که به صورت مختصر اشاره شد، انواع یراق آلات کابینت در جنس های مختلفی همچون فلز، چوب، شیشه، پلاستیک، سنگ یا ترکیبی از آن ها وجود دارند. در بخش های دیگر این مطلب به نحوۀ انتخاب بهترین محصول خواهیم پرداخت اما کدام یک از این موارد بهترین انتخاب برای آشپزخانه و کابینت شما است؟

انواع یراق آلات کابینت

یراق آلات علاوه بر کیفیت بالا تأثیر چشمگیری در ظاهر و زیبایی آشپزخانه شما دارند. در واقع می توان گفت یراق آلات مانند زیورآلات کابینت هستند و علیرغم ظاهر کوچک، بسیار تأثیرگذار هستند.

یراق آلات فلزی

یراق آلات فلزی مورد علاقه کابینت سازان و البته مشتریان فراوانی هستند. یراق آلات فلزی کابینت علاوه بر استحکام بالا ظاهر براق و زیبایی دارند. در مقابل مواردی همچون ضربه، خوردگی و عوامل طبیعی بسیار مقاوم هستند. همچنین تنوع طرح و رنگ آن ها نیز قابل توجه است و برای بیشتر سلیقه ها پاسخگو هستند.

برخی از یراق آلاتی که جهت اتصال قطعات مورد استفاده قرار می گیرند، همیشه از جنس فلز هستند. برای مثال پیچ و مهره و میخ معمولاً از جنس فلز ساخته می شوند. واردی که استفادۀ بیش از حدی دارند و در معرض آسیب بیشتری هستند، معمولاً از جنس استیل ضد زنگ ساخته می شوند. برای مثال دستگیرۀ کشوها عمدتاً استیل ضد زنگ هستند.

انواع یراق آلات کابینت به لحاظ جنس

یراق آلات پلاستیکی

یراق آلات پلاستیکی احتمالاً پس از یراق آلات فلزی بیشترین استفاده را در ساخت کابینت دارند. این نوع یراق آلات از جنس پلاستیک سخت ساخته می شوند و استحکام بالایی دارند. بیشتر اوقات یراق آلات پلاستیکی در ترکیب با موارد دیگری همچون چوب و شیشه مورد استفاده قرار می گیرند.

یراق آلات پلاستیکی

یراق آلات چوبی

یراق آلات چوبی نیز به دلیل نزدیکی به جنس کابینت استفاده بالایی دارند. اگر کابینت شما از جنس چوب طبیعی باشد، احتمال اینکه بخشی از یراق آلات آن از جمله دستگیره ها نیز از جنس چوب باشند، زیاد است. یراق آلات چوبی با روکش و رنگ در برابر عوامل طبیعی و ضربه و خش مقاوم می شوند. ممکن است فلز، شیشه یا سرامیک نیز در ترکیب با چوب در تهیه انواع یراق آلات کابینت مورد استفاده قرار گیرند.

یراق آلات چوبی

یراق آلات شیشه ای

یراق آلات شیشه ای مقداری در برابر ضربه و خش آسیب پذیر هستند. با این وجود ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی به محصولات شما می دهند. بخصوص در کابینت های براقی همچون آکریلیک و هایگلاس شیشه بسیار زیبا و جذاب خواهد بود. شیشه را نیز می توان در ترکیب با دیگر مواد از جمله چوب و پلاستیک مورد استفاده قرار داد.

یراق آلات شیشه ای

یراق آلات سنگی

یکی دیگر از انواع یراق آلات کابینت که جنبۀ تزئینی و زینتی آن بسیار مورد توجه است، یراق آلات سنگی است. سنگ استحکام بالایی دارد. اما در قطعات کوچک ممکن است در برابر ضربات متوالی استحکام بالایی نداشته باشد. شاید بهترین گزینه ای که بتوان برای آن یراق آلات سنگی را متصور شد، دستگیره کابینت ها باشد.

یراق آلات سنگی

یراق آلات ترکیبی

یکی از شیوه های مؤثر در تولید یراق آلات، ترکیب موارد ذکر شده و تهیه یراق آلات جدید است. یراق آلات ترکیبی علاوه بر زیبایی از استحکام بالایی برخوردار هستند. برای مثال می توان بخشی از دستگیره را که به کابینت متصل می شود از جنس فلز یا پلاستیک انتخاب کرد و یک نگین شیشه ای، سنگی یا سرامیکی نیز برای آن در نظر گرفت.

یراق آلات ترکیبی

انواع یراق آلات کابینت به لحاظ کارکرد

در مطلب جداگانه ای به صورت کامل و تخصصی به انواع یراق آلات ام دی اف در این حیطه پرداخته شد. با این وجود، توضیح مختصری نیز در این مطلب خواهیم داد. برخی از پرکاربردترین انواع یراق آلات کابینت به شرح زیر هستند:

انواع یراق آلات کابینت به لحاظ کارکرد

  • بست آتاژور
  • پایه سقفی
  • پایه کابینت
  • پریز و روشنایی
  • پیچ
  • جک
  • چرخ
  • دستگیره
  • ریل
  • زیر سری
  • فلنج
  • قفل
  • گونیا
  • لولا
  • لوله
  • مگنت
  • یراق درب ریلی

هر کدام از موارد ذکر شده کاربرد متفاوتی داشته و در جنس و طرح های متنوعی ساخته می شوند. ممکن است بسته به جنس و نوع کابینت، برخی یراق آلات دیگر نیز در کابینت شما استفاده شده باشد اما این موارد از پرکاربردترین انواع یراق آلات کابینت هستند.

راهنمای انتخاب صحیح یراق آلات

در بحث انتخاب یراق آلات موارد متعددی دخیل هستند. جنس کابینت، نوع دکوراسیون، طرح و رنگ کابینت و نحوۀ استفاده از آن همگی می توانند در انتخاب بهترین نوع یراق آلات دخیل باشند. برای مثال در کابینت هایگلاس به دلیل شفافیت و سطح براق و آینه ای، یراق آلات شیشه ای می تواند همخوانی بهترین با آن داشته باشد.

راهنمای انتخاب صحیح یراق آلات

در دکوراسیون سنتی آشپزخانه استفاده از چوب و سنگ کاربرد بیشتری دارد و در دکوراسیون مدرن نیز استفاده از پلاستیک و شیشه انتخاب بهتری به نظر می رسد.

برخی افراد هنر تضاد رنگ و جنس را بسیار دوست دارند. برای مثال استفاده از دستگیره های شیشه ای یا فلزی در کابینت های چوبی بسیار زیبا به نظر می رسد. ممکن است کابینت شما مشکی باشد. در این صورت استفاده از یراق آلات سفید یا نقره ای می تواند گزینه جذابی به نظر برسد.

راهنمای خرید یراق آلات کابینت

هنگام خرید انواع یراق آلات کابینت به مواردی باید توجه داشته باشید. مهم نیست که سازندۀ کابینت هستید یا خریدار، مواردی که در ادامه ذکر می کنیم در خرید یراق آلات باید دخیل شوند. البته بیشتر اوقات تولیدکننده، خود یراق آلات کابینت را انتخاب می کند اما در صورت تمایل می توانید یراق آلات مورد نظر خود را پبشنهاد داده و محصول خود را به صورت سفارشی با آن ها تولید کنید.

راهنمای خرید یراق آلات کابینت

جنس یراق آلات

همان طور که عنوان شد، یراق آلات کابینت در جنس های متنوعی به بازار عرضه می شوند. قبل از انتخاب جنس یراق آلات بهتر است با اصول دکوراسیون و نحوۀ ترکیب دو جنس متفاوت با یکدیگر آشنا شوید. مطالبی در این زمینه در مجله وارناسا موجود است و با جستجو در وبسایت های دیگر نیز می توانید اطلاعات کلی در این زمینه پیدا کنید.

همچنین می توانید از یک طراح دکوراسیون کمک بگیرید. یراق آلات همچون جزئیات بسیار ریز منزل هستند که نمای کلی و دکوراسیون اتاق ها را تغییر می دهد. برای مثال کلید و پریز با اینکه مورد بسیار ساده ای است اما بدون شک در دکوراسیون منزل بسیار ضروری است.

طرح یراق آلات

بسته به نوع دکوراسیون آشپزخانه (سنتی یا مدرن) طرح یراق آلات نیز می تواند متفاوت باشد. برای مثال در دکوراسیون سنتی می توان از دستگیره های با جزئیات بیشتر و طرح های سلطنتی استفاده کرد. این در حالی است که برای دکوراسیون مدرن طرح های ساده و تک رنگ از زیبایی بصری بیشتری برخوردار است.

طرح یراق آلات

قیمت یراق آلات کابینت

هرچه جزئیات و کیفیت ساخت یراق آلات بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. ممکن است قیمت تکی این محصولات در نگاه اول اندک باشد اما در مجموع ممکن است هزینۀ بسیار زیادی برای شما در بر داشته باشد.

همیشه سعی کنید برای خرید یا سفارش هر محصولی بودجه بندی کنید. مراقب باشید که کیفیت بدنۀ اصلی کابینت را فدای هزینۀ بالای یراق آلات نکنید. همچنین با هزینۀ اندک روی یراق آلات بی کیفیت هر سال مجبور نشوید که آن ها را تعویض کنید. ممکن است یک طرح خاص را برای کابینت خود سفارش دهید و پس از یک سال نتوانید از آن مدل خاص را پیدا کنید.

در صورت تمایل می توانید از هر کدام از یراق آلاتی که در معرض آسیب دیدگی بیشتری هستند، چند عدد زاپاس تهیه کنید و در منزل داشته باشید. در این صورت می توانید به محض خراب شدن از داشتن نمونۀ کاملاً مشابه خیالتان راحت باشد.

یراق آلات منزل شما از چه طرح و جنسی هستند؟ به نظر شما انواع یراق آلات کابینت در ظاهر نهایی آشپزخانه و دکوراسیون منزل چه اندازه دخیل است؟ از نظر شما بهترین جنس یراق آلات برای کابینت کدام است؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله وارناسا در میان بگذارید.

نظرات کاربران