انواع کنترلر سی ان سی (CNC) و برندهای مطرح کنترلر CNC

دسته بندی : صنعت چوب

یکی از ابزارهایی که در صنعت چوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، دستگاه سی ان سی است. دستگاه سی ان سی تقریباً همه کاره کارگاه های بزرگ است و بیشتر عملیات ریز و درشت توسط این وسیله انجام می شود. همان طور که انسان دارای مغز به عنوان مقر فرماندهی است، دستگاه سی ان سی نیز بخشی با عنوان کنترلر دارد که مانند مغز انسان برای این دستگاه عمل می کند. تمامی فرامین دستگاه از طریق کنترلر سی ان سی به دستگاه منتقل می شود.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به انواع کنترلر CNC و شما را در انتخاب بهترین کنترلر راهنمایی خواهیم کرد. ادامه مطلب را با مجله وارناسا همراه باشید.

پیشنهاد خرید

چسب وکیوم وارناسا HV

تومانتومانخرید کنید

کنترلر سی ان سی چیست؟

در مطلب جداگانه ای در خصوص دستگاه سی ان سی توضیح دادیم. دستگاه سی ان سی در واقع یک فرز صنعتی است که با نرم افزار کامپیوتری کنترل می شود. این نرم افزار کامپیوتری نیز رابط شما با مغز دستگاه یعنی کنترلر سی ان سی است. کنترلر سی ان سی را می توان مغز و مقر فرماندهی دستگاه دانست.

کنترلر سی ان سی چیست؟

تمامی فرامین شما از طریق کنترلر CNC ارسال می شود. اگر آموزش کار با دستگاه سی ان سی را نمی دانید، در مطلب جداگانه ای در این خصوص توضیح داده ایم. از آنجایی که کنترلر سی ان سی یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه سی ان سی است، بیشتر افراد برای انتخاب بهترین دستگاه از کنترلر آن شروع می کنند.

برای تولید هر قطعه باید ابتدا طرح و نقشه آن را داشته باشید. این طرح و نقشه را می توان از سطح اینترنت تهیه کرد یا آن را توسط نرم افزارهای طراحی (همچون اتوکد) طراحی کرد. اکنون طرح شما دارای یک سری کد است که نرم افزار طراحی شما ایجاد کرده است.

انواع کنترلر سی ان سی به لحاظ ساختار

این کدها برای دستگاه سی ان سی قابل تشخیص نیست و باید به نوعی برای دستگاه ترجمه شود. اینجا است که کنترلر سی ان سی و نرم افزار پیاده شده روی آن (آرتکم) وارد عمل شده و کدهای شما را به کدهای قابل درک برای دستگاه تبدیل می کند. بنابراین نرم افزار عمده پیاده شده روی کنترلر سی ان سی معمولاً آرتکم است.

انواع کنترلر سی ان سی به لحاظ ساختار

کنترلر سی ان سی دارای انواع مختلفی است. البته منظور ما به لحاظ ساختار و نحوه کارکرد است. در ادامه در خصوص برندهای معتبر کنترلر سی ان سی توضیح خواهیم داد اما فعلاً انواع کنترلر سی ان سی را به لحاظ ساختار مورد بررسی قرار می دهیم.

کنترلر سی ان سی PC Based

کنترلر سی ان سی بر پایه پی سی یکی از رایج ترین انواع کنترلر است. پردازش اطلاعات در این نوع کنترلر در پی سی انجام می شود و خصوصیات و سرعت دستگاه ارتباط مستقیمی با سرعت پی سی دارد.

کنترلر سی ان سی PC Based

برای استفاده از این نوع کنترلر نیازمند بورد واسط الکترونیکی هستیم. این بوردها تعداد ورودی و خروجی ها را افزایش داده و به نوعی باعث افزایش سرعت دستگاه می شود.

کنترلر سی ان سی Semi PC Based

از عنوان این نوع کنترلر برمی‌آید که بخشی از کارکرد آن وابسته به PC یا رایانه‌های شخصی باشد. این کنترلرها از یک بورد مخصوص در کنار پی سی برای این منظور استفاده می کنند. بخش اصلی پردازش این نوع کنترلرها توسط همین بورد انجام می شود.

کنترلر Semi PC Based توسط کابل به سیستم کامپیوتر متصل می شود. در صورتی که این ارتباط قطع شود، عملکرد دستگاه مختل خواهد شد، چراکه بخشی از عملیات پردازش توسط کامپیوتر انجام می شود.

این نوع کنترلر نسبت به کنترلر قبلی از سرعت بیشتری برخوردار است و البته قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کنترلر سی ان سی Stand Alone

این نوع کنترلر قدرتمندترین نوع کنترلر سی ان سی به شمار می آید و عملکرد آن مستقل از کامپیوتر است. بخش عمده ای از توابع در این دستگاه ها به صورت سخت افزاری تهیه می شوند و همین امر باعث می شود که از سرعت قابل ملاحظه ای برخوردار باشند.

کنترلر سی ان سی Stand Alone

انواع برند کنترلر سی ان سی

برندهای متعددی در بازار ایران حضور دارند و بیشتر آن‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. در ادامه معروف ترین انواع کنترلر سی ان سی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • کنترلر آلن برادلی (Allen-Bradley) ساخت آمریکا
  • کنترلر جی اس کی (GSK) ساخت چین
  • کنترلر زیمنس (Siemens) ساخت آلمان
  • کنترلر سین سیناتی (Cincinnati) ساخت انگلستان
  • کنترلر فاگور (Fagor) ساخت اسپانیا
  • کنترلر فانوک (FANUC) ساخت ژاپن
  • کنترلر فیلیپس (Philipse) ساخت آلمان
  • کنترلر گراندیگ (Grundig) ساخت آلمان
  • کنترلر مازاترول (MAZATROL) ساخت ژاپن
  • کنترلر میتسوبیشی (Mitsubishi) ساخت ژاپن
  • کنترلر میکرون (Mikron) ساخت سوئیس
  • کنترلر هاست (HUST) ساخت تایوان
  • کنترلر هایدن هاین (HEIDENHAIN) ساخت آلمان
  • کنترلر هرمله (Hermle) ساخت آلمان
  • کنترلر هکرت (Heckert) ساخت آلمان
  • کنترلر یسنک (YASNAC) ساخت ژاپن

در کشور ما برندهای فانوک ژاپن و زیمنس آلمان دارای طرفداران بیشتری هستند. کارکرد ساده و خدمات پس از فروش بهتر از دلایل استفاده بیشتر این برندها هستند.

انواع برند کنترلر سی ان سی

قیمت کنترلر سی ان سی

در مطلب جداگانه ای در خصوص قیمت دستگاه سی ان سی توضیح داده ایم. قیمت کنترلر سی ان سی نیز همچون خود دستگاه بسیار متغیر است. برندهای متعددی در بازار ایران حضور دارند و همین مسئله باعث تنوع قیمت این دستگاه شده است. قیمت کنترلر CNC ممکن است از 10 میلیون تومان شروع شده و تا بیش از 200 میلیون تومان افزایش یابد.

نظرات کاربران